Formativ bedömning i praktiken: En kvalitativ studie om hur formativ bedömning uppfattas bland undervisande lärare
Abstract
Användning av formativ bedömning är arbetsmetod som uppmuntras i Skolverkets allmänna råd och av forskningen. Däremot varierar andvändningsgrad av formativ bedömning mellan olika skolor och undervisande lärare. Uppsatsen syfte är utifrån ramfaktorteorin, undersöka vilka ramfaktorer som lärare upplever vid användning av formativ bedömning i undervisningen. Kategoriseringar av ramfaktorer består av: personramar, organisatoriska ramar, tidsramar, fysiska ramar och ekonomiska resurser. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning som består av 6 samtalsintervjuer, som har fokus på lärares användning av formativ bedömning och att ta reda på vilka kategoriseringar av ramfaktorer som lärare upplever vid användning av formativ bedömning i undervisningen. Flera av lärarna i intervjusamtalen ansåg att det var personramar och fysiska ramar som möjliggör användning av formativ bedömning i undervisningen. Flera lärare i intervjusamtalen ansåg att det var personramar, organisatoriska ramar samt tidsramar som upplevdes som hinder eller delvis som hinder vid användning av formativ bedömning i undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-07-06Author
Monge Lopez, Marcos
Keywords
Bedömning, formativ bedömning, ramfaktorer, bedömning i praktiken, lärare erfarenhet av formativ bedömning
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning
Karlberg, Johan; Jensen, Jessica (2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
Aho, Hanna; Vestlund, Sanna (2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
Betydelsen av formativ bedömning för elever med matematiksvårigheter Några matematiklärares erfarenheter av kompetensutveckling inom formativ bedömning
Pettersson, Annika (2015-11-16)Syfte: Syftet med studien var att dels undersöka om den del av Matematiklyftet som handlar om formativ bedömning bidragit till en förändrad undervisning i matematik, dels om de lärare som genomgått Matematiklyftet erfarit ...