• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samverkan med föräldrar ­ En enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola

Abstract
__________________________________________________ Syfte Ett gott samarbete mellan hem och förskola/skola är viktigt för barnets välbefinnande och lärande. Genom att ha ett väl fungerande samarbete mellan föräldrar och pedagoger så främjar det till goda förutsättningar för elevers utveckling och inlärning. Syftet med detta examensarbete var att vi ville få en inblick i och lägga fokus på hur pedagogers föräldrakontakt fungerar i förskola kontra skola. Vi ville öka insikten och kunskapen kring de olika samverkansformer som råder och urskilja eventuella likheter eller skillnader mellan förskola och skola. Metod Metoden som har använts i uppsatsen är en enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola. Vi studerade litteratur som fungerat både som fördjupning av kunskaper samt som bas för utformningen av enkäterna. Vi analyserade och diskuterade våra resultat och kopplade ihop dessa med relevant litteratur. Den kommunikation som existerade mellan oss lärarstudenter och svarspersoner skedde till stor del via elektronisk väg, så kallad e-mail och Internet. Sammanställningen av enkäterna bearbetades med hjälp av datorns teknik då denna metod underlättade och var ett smidigt tillvägagångssätt i uppsatsen. Resultat Ett intressant resultat som framkom både i vår undersökning och i litteratur som vi har behandlat är att trygghet skapas för barnet genom en god fungerande föräldrasamverkan. En god föräldrakontakt resulterar till att både personal på skolan, elever och föräldrar påverkas positivt. En viktig slutsats är att ett gott samarbete tillsammans med föräldrar är en grundläggande och betydelsefull del i den pedagogiska verksamheten. Genom att ha studerat läroplanerna Lpfö 98 och Lpo 94 som lägger stor vikt vid en bra fungerande samverkan mellan hemmet och skolan, så blir konsekvenserna att detta bidrar till att ge eleven bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan. Samverkan innebär delvis att pedagoger, föräldrar och elever utför målinriktade samarbetsformer för att främja elevens sociala som kunskapsmässiga utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7278
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-152.pdf (276.5Kb)
Date
2007
Author
Ng, Linda
Asmussen, Ann-Charlotte
Keywords
Föräldrasamverkan
samarbete
pedagog/lärare
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV