Samverkan med föräldrar En enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola
Sammanfattning
__________________________________________________
Syfte
Ett gott samarbete mellan hem och förskola/skola är viktigt för barnets välbefinnande och lärande. Genom att ha
ett väl fungerande samarbete mellan föräldrar och pedagoger så främjar det till goda förutsättningar för elevers
utveckling och inlärning. Syftet med detta examensarbete var att vi ville få en inblick i och lägga fokus på hur
pedagogers föräldrakontakt fungerar i förskola kontra skola. Vi ville öka insikten och kunskapen kring de olika
samverkansformer som råder och urskilja eventuella likheter eller skillnader mellan förskola och skola.
Metod
Metoden som har använts i uppsatsen är en enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola. Vi
studerade litteratur som fungerat både som fördjupning av kunskaper samt som bas för utformningen av
enkäterna. Vi analyserade och diskuterade våra resultat och kopplade ihop dessa med relevant litteratur. Den
kommunikation som existerade mellan oss lärarstudenter och svarspersoner skedde till stor del via elektronisk
väg, så kallad e-mail och Internet. Sammanställningen av enkäterna bearbetades med hjälp av datorns teknik då
denna metod underlättade och var ett smidigt tillvägagångssätt i uppsatsen.
Resultat
Ett intressant resultat som framkom både i vår undersökning och i litteratur som vi har behandlat är att trygghet
skapas för barnet genom en god fungerande föräldrasamverkan. En god föräldrakontakt resulterar till att både
personal på skolan, elever och föräldrar påverkas positivt. En viktig slutsats är att ett gott samarbete tillsammans
med föräldrar är en grundläggande och betydelsefull del i den pedagogiska verksamheten. Genom att ha studerat
läroplanerna Lpfö 98 och Lpo 94 som lägger stor vikt vid en bra fungerande samverkan mellan hemmet och
skolan, så blir konsekvenserna att detta bidrar till att ge eleven bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan.
Samverkan innebär delvis att pedagoger, föräldrar och elever utför målinriktade samarbetsformer för att främja
elevens sociala som kunskapsmässiga utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Ng, Linda
Asmussen, Ann-Charlotte
Nyckelord
Föräldrasamverkan
samarbete
pedagog/lärare
Språk
sv