Rörelse! En del av lärandet? - En intervjustudie om pedagogers syn på broar mellan motorik och lärande
Abstract
Vi är två lärarstuderande som under vår utbildning läst kurser med inriktning mot yngre åldrar. Vi har under vår
verksamhetsförlagda utbildning fått ett intresse för hur pedagoger i förskolan/skolan tänker kring barnens
motoriska utveckling. Vi har också ett personligt intresse av ämnet och vi vill i framtiden arbeta medvetet med
barns motoriska utveckling. Vi tror att den motoriska utvecklingen inte bara är att lära sig en ny rörelse. Vår
övertygelse är att det finns något mer i den motoriska utvecklingen som bidrar till lärandet.
Syftet med denna studie är att ta reda på om det utifrån pedagogers perspektiv finns "broar" mellan motorik och
lärande.. De två frågeställningar vi har är: Hur beskriver pedagoger att de arbetar med att utveckla barns
motorik? samt Hur resonerar pedagoger om relationen mellan barns lärande och deras motoriska utveckling? För
att få svar på våra frågor i denna studie valde vi som en del använda oss av intervjuer med pedagoger.
Intervjuerna är inspelade och utskrivna ordagrant för att lättare kunna analysera materialet. Vi har dessutom gjort
en litteraturöversikt för att få en bättre kunskap i ämnet.
Resultatet av vår studie visar att samtliga pedagoger arbetar med att stimulera barns motoriska utveckling
medvetet eller omedvetet. Om pedagogerna ser stora brister i den motoriska utvecklingen tar de hjälp av
specialister. Det visar också att pedagoger beskriver flera olika broar mellan motorik och lärande till exempel
koncentration och självkänsla.
Genom denna studie tycker vi att vi fått en bättre förståelse av samspelet mellan den motoriska utvecklingen och
lärandet. Vi kommer att ta med oss våra nya kunskaper ut i vårt arbete med barn och omsätta det i praktiken.
Detta kommer vi att göra med glädje för vi har fått ytterligare bevis på hur viktigt det är att röra sig.
=
Degree
Student essay