• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rörelse! En del av lärandet? - En intervjustudie om pedagogers syn på broar mellan motorik och lärande

Sammanfattning
Vi är två lärarstuderande som under vår utbildning läst kurser med inriktning mot yngre åldrar. Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning fått ett intresse för hur pedagoger i förskolan/skolan tänker kring barnens motoriska utveckling. Vi har också ett personligt intresse av ämnet och vi vill i framtiden arbeta medvetet med barns motoriska utveckling. Vi tror att den motoriska utvecklingen inte bara är att lära sig en ny rörelse. Vår övertygelse är att det finns något mer i den motoriska utvecklingen som bidrar till lärandet. Syftet med denna studie är att ta reda på om det utifrån pedagogers perspektiv finns "broar" mellan motorik och lärande.. De två frågeställningar vi har är: Hur beskriver pedagoger att de arbetar med att utveckla barns motorik? samt Hur resonerar pedagoger om relationen mellan barns lärande och deras motoriska utveckling? För att få svar på våra frågor i denna studie valde vi som en del använda oss av intervjuer med pedagoger. Intervjuerna är inspelade och utskrivna ordagrant för att lättare kunna analysera materialet. Vi har dessutom gjort en litteraturöversikt för att få en bättre kunskap i ämnet. Resultatet av vår studie visar att samtliga pedagoger arbetar med att stimulera barns motoriska utveckling medvetet eller omedvetet. Om pedagogerna ser stora brister i den motoriska utvecklingen tar de hjälp av specialister. Det visar också att pedagoger beskriver flera olika broar mellan motorik och lärande till exempel koncentration och självkänsla. Genom denna studie tycker vi att vi fått en bättre förståelse av samspelet mellan den motoriska utvecklingen och lärandet. Vi kommer att ta med oss våra nya kunskaper ut i vårt arbete med barn och omsätta det i praktiken. Detta kommer vi att göra med glädje för vi har fått ytterligare bevis på hur viktigt det är att röra sig. =
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7289
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-165.pdf (1.008Mb)
Datum
2007
Författare
Hjern, Maria
Asservik, Malin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV