Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.
Abstract
Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild
begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska
identifieras i praktiken. Det finns idag en komplexitet gällande de särskilt begåvade barnen
och hur undervisningen ska utformas kring dem i utbildningssystemet. Det förekommer
diskussioner om att inkludera de särskilt begåvade barnen som en giltig specialpedagogisk
kategori. Utifrån den bakgrunden framträder ett behov av att identifiera särskild begåvning
redan i tidig ålder. För att undersöka hur forskningen identifierar eller definierar särskild
begåvning formulerades forskningsfrågorna som ligger till grund för detta arbete.
Forskningsresultaten som är inkluderade i den här studien, samlades in från flera
internationella databaser. Med en explorativ ansats har forskning i ämnet undersökts,
studerats och analyserats för att slutligen ställas i relation till varandra. Behovet av att
identifiera de särskilt begåvade barnen framhålls tydligt i forskningen, trots att det framstår
som oklart hur identifieringen ska ske i praktiken. Med andra ord är forskarna eniga i att
identifieringen är avgörande för barnen, däremot har de olika uppfattning om hur praktiker
ska gå tillväga. De identifieringsstrategier som framkommer i studien är observationer av
karaktärsegenskaper utförda av forskare, pedagoger eller vårdnadshavare, samt identifiering
via tester.
Date
2021Author
Odin, Angelica
Olofsson, Fredrika
Snäll, Ellenor
Keywords
Identifiering, Definiering, Särskild Begåvning, Specialpedagogik.
Language
swe