• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.

Sammanfattning
Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska identifieras i praktiken. Det finns idag en komplexitet gällande de särskilt begåvade barnen och hur undervisningen ska utformas kring dem i utbildningssystemet. Det förekommer diskussioner om att inkludera de särskilt begåvade barnen som en giltig specialpedagogisk kategori. Utifrån den bakgrunden framträder ett behov av att identifiera särskild begåvning redan i tidig ålder. För att undersöka hur forskningen identifierar eller definierar särskild begåvning formulerades forskningsfrågorna som ligger till grund för detta arbete. Forskningsresultaten som är inkluderade i den här studien, samlades in från flera internationella databaser. Med en explorativ ansats har forskning i ämnet undersökts, studerats och analyserats för att slutligen ställas i relation till varandra. Behovet av att identifiera de särskilt begåvade barnen framhålls tydligt i forskningen, trots att det framstår som oklart hur identifieringen ska ske i praktiken. Med andra ord är forskarna eniga i att identifieringen är avgörande för barnen, däremot har de olika uppfattning om hur praktiker ska gå tillväga. De identifieringsstrategier som framkommer i studien är observationer av karaktärsegenskaper utförda av forskare, pedagoger eller vårdnadshavare, samt identifiering via tester.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73724
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Angelica Odin, Fredrika Olofsson & Ellenor Snäll.pdf (692.7Kb)
Datum
2021
Författare
Odin, Angelica
Olofsson, Fredrika
Snäll, Ellenor
Nyckelord
Identifiering, Definiering, Särskild Begåvning, Specialpedagogik.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV