• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet - En systematisk litteraturstudie

Abstract
Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån var; Vad anser forskningen att yoga och mindfulness kan ha för inverkan på barns hälsa, välbefinnande och lärande i förskolan? Vad kan yoga och mindfulness innebära i förskolan enligt forskningen samt vilka didaktiska aspekter bör förskollärare ha i åtanke? Studien har utförts som en systematisk litteraturstudie, svar på forskningsfrågorna har sökts i både kvantitativa och kvalitativa tidigare utförda studier. Detta har medfört ett resultat som visade på både mätbara effekter och djupare förståelse av barns och förskollärares erfarenheter. Resultatet visade att yoga och mindfulness upplevs roligt och meningsfullt av de barn, vårdnadshavare och förskollärare som deltagit i studierna. Störst effekt har de mätbara studierna visats på barns självregleringsförmåga som anses betydelsefull för framtida skolframgång. Förbättringar sågs inom områdena kognitiv flexibilitet, arbetsminne, uppmärksamhet, impulskontroll, planering/organisering samt hyperaktivitet. Dessutom kan yoga och mindfulness ha effekt på barns lek och kreativitet, fantasi och föreställningsförmåga, motoriska utveckling samt vila och återhämtning. Effekt har även visats på barns förmåga till känslo- och beteendereglering, sociala kompetenser och prosocialt beteende. Vid introducering av yoga och mindfulness i förskolan visade resultatet att det är betydelsefullt att utgå från barns intressen och förutsättningar. Dessutom behövs en medvetenhet om hur omgivande miljö och kontinuitet i utövningen kan påverka utfallet. Framförallt har det synliggjorts hur förskollärarens förhållningssätt är en kritiskt avgörande aspekt för hur meningsfullt utövningen upplevs.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73725
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Anna Calvert, Pernilla Fransson.pdf (1.040Mb)
Date
2021
Author
Calvert, Anna
Fransson, Pernilla
Keywords
Yoga, Mindfulness, Förskola, Exekutiva funktioner, Självreglering.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV