• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet - En systematisk litteraturstudie

Sammanfattning
Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån var; Vad anser forskningen att yoga och mindfulness kan ha för inverkan på barns hälsa, välbefinnande och lärande i förskolan? Vad kan yoga och mindfulness innebära i förskolan enligt forskningen samt vilka didaktiska aspekter bör förskollärare ha i åtanke? Studien har utförts som en systematisk litteraturstudie, svar på forskningsfrågorna har sökts i både kvantitativa och kvalitativa tidigare utförda studier. Detta har medfört ett resultat som visade på både mätbara effekter och djupare förståelse av barns och förskollärares erfarenheter. Resultatet visade att yoga och mindfulness upplevs roligt och meningsfullt av de barn, vårdnadshavare och förskollärare som deltagit i studierna. Störst effekt har de mätbara studierna visats på barns självregleringsförmåga som anses betydelsefull för framtida skolframgång. Förbättringar sågs inom områdena kognitiv flexibilitet, arbetsminne, uppmärksamhet, impulskontroll, planering/organisering samt hyperaktivitet. Dessutom kan yoga och mindfulness ha effekt på barns lek och kreativitet, fantasi och föreställningsförmåga, motoriska utveckling samt vila och återhämtning. Effekt har även visats på barns förmåga till känslo- och beteendereglering, sociala kompetenser och prosocialt beteende. Vid introducering av yoga och mindfulness i förskolan visade resultatet att det är betydelsefullt att utgå från barns intressen och förutsättningar. Dessutom behövs en medvetenhet om hur omgivande miljö och kontinuitet i utövningen kan påverka utfallet. Framförallt har det synliggjorts hur förskollärarens förhållningssätt är en kritiskt avgörande aspekt för hur meningsfullt utövningen upplevs.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73725
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Anna Calvert, Pernilla Fransson.pdf (1.040Mb)
Datum
2021
Författare
Calvert, Anna
Fransson, Pernilla
Nyckelord
Yoga, Mindfulness, Förskola, Exekutiva funktioner, Självreglering.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV