• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stöttning av flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. En kvalitativ observationsstudie med fokus på måltider.

Sammanfattning
Denna studie belyser förskollärarens användning av redskap för att stötta flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagogerna interagerar med flerspråkiga barn för att stötta deras kommunikation under måltiderna. Ett problem som drivit fram den här studien är att flerspråkiga barn kan behöva mer stöttning för att få möjlighet att utveckla sitt språk. Studien utgår från en kvalitativ ansats med den sociokulturella teorin som teoretisk bakgrund. Metoden som används är observationer via videoinspelning. Fokus för videoinspelningen har varit förskollärares interaktion med flerspråkiga barn på en förskola, under tre måltider. Vårt insamlade material har transkriberats och analyserats med hjälp av centrala begrepp från den sociokulturella teorin. Studiens resultat visar att förskolläraren använder sig av olika redskap för att stötta flerspråkiga barns kommunikation. De redskap som synliggörs i studiens resultat är både materiella, såsom fysiska objekt vid måltider, och intellektuella - det vill säga språkliga begrepp, gester, kroppsspråk, tonläge, ögonkontakt, med mera. Vi ville undersöka om ett interkulturellt förhållningssätt och rutiner användes som intellektuella redskap. Under observationstillfällen synliggjordes inte särskilt det interkulturella förhållningssättet. Det synliggjordes dock att rutiner kan agera som ett underlag till stöttning. Ett annat resultat som studien gav indikationer på var att förskolläraren på olika sätt anpassar sin stöttning till varje enskilt barn under måltiderna.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73729
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Caris Yalda, Katerina Vigli, Iman Abdulkadir.pdf (449.9Kb)
Datum
2021
Författare
Yalda, Caris
Abdulkadir, Iman
Vigli, Katerina
Nyckelord
Flerspråkighet, kommunikation, måltid, stöttning, förskola.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV