Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring
Education for sustainable development – teaching through collaboration and learing for change
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra
samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna
förväntar sig att eleverna ska få med sig genom den undervisningen. Uppsatsen är skriven ur
ett fenomenologiskt perspektiv och empirin är hämtad från intervjuer med högstadielärare
som undervisar på olika skolor och i olika ämnen för hållbar utveckling, genom att samarbeta
med andra samhällsaktörer – som intresseorganisationer eller företag.
Studien visar att det finns tre bakomliggande incitament till varför lärare inleder samarbeten
med andra samhällsaktörer; lärares egna kunskaper, skolans struktur och samlade kompetens,
samt skolans styrdokument. Studien visar också att lärare inleder samarbeten med andra
samhällsaktörer för att de önskar fördjupa elevernas ämneskunskaper inom det egna ämnet.
Genom samarbeten erbjuds elever ta del av andra miljöer och samtal där eleverna blir
lyssnade på som jämlikar. Transformativt lärande, ”nu-undervisning” och värdeskapande
lärande ger eleverna verktyg som gör dem till aktörer i ett samhälle i snabb förändring, enligt
lärarna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Datum
2022-10-06Författare
Åberg, Maria
Grufman, Ammi
Nyckelord
lärande för hållbar utveckling, handlingskompetens, transformativt lärande, nuundervisning, värdeskapande lärande, samarbete, andra samhällsaktörer
Språk
swe