• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meningen med estetiken. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det estetiska.

Abstract
Estetik har traditionellt haft en plats i förskolan och står likt andra ämnen som ett strävansmål i förskolans nuvarande läroplan. En av läroplanens skrivningar lyfter att det estetiska ska vara både en metod och ett innehåll i förskolans verksamhet. I läroplanen är det dock otydligt vad som menas med det estetiska, och på vilket sätt det estetiska ska vara en metod och ett innehåll. Med en fenomenografisk ansats undersöker studien förskollärares uppfattningar om det estetiska i förskolan, samt hur de uppfattar arbetet med det estetiska som metod och innehåll. Detta med hjälp av studiens frågeställning och underliggande forskningsfrågor: Hur uppfattar förskollärare det estetiska i förskolan, hur uppfattar förskollärare arbetet med det estetiska som metod och som innehåll samt vilka förutsättningar uppfattar förskollärare finns för arbetet med det estetiska? Studien bygger på data insamlad genom kvalitativa intervjuer med fyra yrkesverksamma förskollärare från två olika kommunala förskolor. Resultaten visar att förskollärarna uppfattar det estetiska som något stort och svårdefinierbart. Bland uppfattningarna framkommer det estetiska främst som ett användbart verktyg för barns utveckling och lärande. Det framkommer även att vuxnas materialkunskap är betydande för arbetet med det estetiska, men att sådan kunskap är begränsad.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73756
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Linnéa Bengtsson, Lucas Johansson.pdf (951.7Kb)
Date
2021
Author
Bengtsson, Linnéa
Johansson, Lucas
Keywords
Estetik, förskola, förskollärare, inomestetisk kunskap.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV