• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meningen med estetiken. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det estetiska.

Sammanfattning
Estetik har traditionellt haft en plats i förskolan och står likt andra ämnen som ett strävansmål i förskolans nuvarande läroplan. En av läroplanens skrivningar lyfter att det estetiska ska vara både en metod och ett innehåll i förskolans verksamhet. I läroplanen är det dock otydligt vad som menas med det estetiska, och på vilket sätt det estetiska ska vara en metod och ett innehåll. Med en fenomenografisk ansats undersöker studien förskollärares uppfattningar om det estetiska i förskolan, samt hur de uppfattar arbetet med det estetiska som metod och innehåll. Detta med hjälp av studiens frågeställning och underliggande forskningsfrågor: Hur uppfattar förskollärare det estetiska i förskolan, hur uppfattar förskollärare arbetet med det estetiska som metod och som innehåll samt vilka förutsättningar uppfattar förskollärare finns för arbetet med det estetiska? Studien bygger på data insamlad genom kvalitativa intervjuer med fyra yrkesverksamma förskollärare från två olika kommunala förskolor. Resultaten visar att förskollärarna uppfattar det estetiska som något stort och svårdefinierbart. Bland uppfattningarna framkommer det estetiska främst som ett användbart verktyg för barns utveckling och lärande. Det framkommer även att vuxnas materialkunskap är betydande för arbetet med det estetiska, men att sådan kunskap är begränsad.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73756
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Linnéa Bengtsson, Lucas Johansson.pdf (951.7Kb)
Datum
2021
Författare
Bengtsson, Linnéa
Johansson, Lucas
Nyckelord
Estetik, förskola, förskollärare, inomestetisk kunskap.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV