Visa enkel post

dc.contributor.authorBengtsson, Linnéa
dc.contributor.authorJohansson, Lucas
dc.date.accessioned2022-10-06T12:13:04Z
dc.date.available2022-10-06T12:13:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73756
dc.description.abstractEstetik har traditionellt haft en plats i förskolan och står likt andra ämnen som ett strävansmål i förskolans nuvarande läroplan. En av läroplanens skrivningar lyfter att det estetiska ska vara både en metod och ett innehåll i förskolans verksamhet. I läroplanen är det dock otydligt vad som menas med det estetiska, och på vilket sätt det estetiska ska vara en metod och ett innehåll. Med en fenomenografisk ansats undersöker studien förskollärares uppfattningar om det estetiska i förskolan, samt hur de uppfattar arbetet med det estetiska som metod och innehåll. Detta med hjälp av studiens frågeställning och underliggande forskningsfrågor: Hur uppfattar förskollärare det estetiska i förskolan, hur uppfattar förskollärare arbetet med det estetiska som metod och som innehåll samt vilka förutsättningar uppfattar förskollärare finns för arbetet med det estetiska? Studien bygger på data insamlad genom kvalitativa intervjuer med fyra yrkesverksamma förskollärare från två olika kommunala förskolor. Resultaten visar att förskollärarna uppfattar det estetiska som något stort och svårdefinierbart. Bland uppfattningarna framkommer det estetiska främst som ett användbart verktyg för barns utveckling och lärande. Det framkommer även att vuxnas materialkunskap är betydande för arbetet med det estetiska, men att sådan kunskap är begränsad.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectEstetik, förskola, förskollärare, inomestetisk kunskap.en_US
dc.titleMeningen med estetiken. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det estetiska.en_US
dc.typeTexten_US


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post