dc.contributor.author | Bengtsson, Linnéa | |
dc.contributor.author | Johansson, Lucas | |
dc.date.accessioned | 2022-10-06T12:13:04Z | |
dc.date.available | 2022-10-06T12:13:04Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73756 | |
dc.description.abstract | Estetik har traditionellt haft en plats i förskolan och står likt andra ämnen som ett strävansmål
i förskolans nuvarande läroplan. En av läroplanens skrivningar lyfter att det estetiska ska vara
både en metod och ett innehåll i förskolans verksamhet. I läroplanen är det dock otydligt vad
som menas med det estetiska, och på vilket sätt det estetiska ska vara en metod och ett
innehåll. Med en fenomenografisk ansats undersöker studien förskollärares uppfattningar om
det estetiska i förskolan, samt hur de uppfattar arbetet med det estetiska som metod och
innehåll. Detta med hjälp av studiens frågeställning och underliggande forskningsfrågor: Hur
uppfattar förskollärare det estetiska i förskolan, hur uppfattar förskollärare arbetet med det
estetiska som metod och som innehåll samt vilka förutsättningar uppfattar förskollärare finns
för arbetet med det estetiska? Studien bygger på data insamlad genom kvalitativa intervjuer
med fyra yrkesverksamma förskollärare från två olika kommunala förskolor. Resultaten visar
att förskollärarna uppfattar det estetiska som något stort och svårdefinierbart. Bland
uppfattningarna framkommer det estetiska främst som ett användbart verktyg för barns
utveckling och lärande. Det framkommer även att vuxnas materialkunskap är betydande för
arbetet med det estetiska, men att sådan kunskap är begränsad. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Estetik, förskola, förskollärare, inomestetisk kunskap. | en_US |
dc.title | Meningen med estetiken. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det estetiska. | en_US |
dc.type | Text | en_US |