• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd.

Sammanfattning
Enligt Läroplan för förskolan (2018) står det att förskolan ska sträva för att alla barn ska få delta i både utbildningssituationer och fri lek utifrån sina egna förutsättningar. Det står även att barnen ska få den stöttning de behöver för att tillgodose sina individuella behov. Detta ansvar har bl.a. förskollärare att sträva efter. Syftet i denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd. För att nå studiens syfte har vi tre frågeställningar: 1) Vilka olika uppfattningar har förskollärare när det kommer till fenomenet inkludering angående barn i behov av särskilt stöd? 2) Vilka olika uppfattningar har förskollärare angående utmaningar och svårigheter när det kommer till inkludering i förskolan med fokus på barn i behov av särskilt stöd? 3) Vilka olika uppfattningar har förskollärare på sin egen kompetens kring att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan? Studien bygger på fenomenografisk metodologi och nio förskollärare från tre olika kommuner har intervjuats. Studiens resultat visar att förskollärare delar en positiv uppfattning och inställning gentemot inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Dock har det framkommit i resultatet att inkludering av barn i behov av särskilt stöd för med sig en del utmaningar och svårigheter för att främja arbetet. I studien framkommer flera olika uppfattningar angående hinder för inkludering: bland annat barngruppsstorlek, brist på planeringstid och arbetslagets ojämna utbildnings- och kompetensnivå. Det framkommer att förskollärare uppfattar att inkludering av barn i behov av särskilt stöd påverkar alla barnen i barngruppen positivt och ger med sig flera fördelar. En slutsats som framgick från resultatet om inkludering av barn i behov av särskilt stöd är att det finns en tudelning kring detta. Det uppfattas som något bra och positivt men det faktiska omständigheterna gör det svårt att främja inkludering i förskolan.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73772
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Emelie Hällsten, Johanna Karlberg, Alexander Palmquist.pdf (579.9Kb)
Datum
2021
Författare
Karlberg, Johanna
Hällsten, Emelie
Palmquist, Alexander
Nyckelord
barn i behov av särskilt stöd, inkludering, förskollärare, uppfattning.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV