Show simple item record

dc.contributor.authorKrysik, Sandra
dc.contributor.authorRekilä, Kristian
dc.contributor.authorEdlund, Cecilia
dc.date.accessioned2022-10-07T09:01:27Z
dc.date.available2022-10-07T09:01:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73773
dc.description.abstractTidigare forskning har visat att övergångar har varit den mest utmanande stunden i både förskola och förskoleklass och att övergångarna är särskilt svåra för vissa barn. Syftet med denna studie är att undersöka hur forskningen beskriver betydelsen av hur pedagoger på förskola och i förskoleklass genomför och planerar utformningen av övergångar mellan aktiviteter för att ge barnen de bästa möjliga förutsättningarna att klara av övergångar. Studien undersöker hur utmanande beteenden i övergångar kan förebyggas, hur barn kan motiveras att göra en övergång samt hur pedagoger kan stötta barnen att göra övergångar till nästa aktivitet. För att få så heltäckande svar som möjligt valdes systematisk litteraturstudie som metod. Studien tydliggör mönster i en relativt stor mängd forskning (19 artiklar) gällande framgångsrika tillvägagångssätt rörande övergångar. Utifrån relevanta sökord hittades artiklar som gallrades fram utifrån relevans till syftet i denna studie. Slutligen sammanställdes och kategoriserades det relevanta innehållet i artiklarna till resultatdelen. Utifrån denna studies resultat är schemaläggning av övergångar, skapande av struktur och rutiner vid övergångar samt pedagogers olika strategier lösningen till hur övergångar kan förebygga utmanande beteenden, motivera och stötta barnen vid övergångar. Studiens resultat visar att utesluta väntan, hålla uppe engagemang, främja barns självständighetslära och dela upp pedagogers ansvar är betydelsefulla faktorer i planeringen av övergångar. Att se över den fysiska miljön visade sig också vara betydelsefullt. Flera strategier som visade sig vara av vikt för välfungerande övergångar var att sänka kraven på barnen, bekräfta barnets känslor, berömma samt förtydliga förväntningar, vad som ska göras och påminna om kommande aktivitet. För att förbereda inför övergång och förtydliga vad som ska göras har visuella hjälpmedel visat sig vara av stor betydelse.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFörskola, förskoleklass, övergångar, utmanande beteenden, tydliggörande pedagogik.en_US
dc.titleÖvergångar mellan aktiviteter för barnen i förskola och förskoleklass. En systematisk litteraturstudie om hur pedagoger kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record