Hur kan specialpedagogens roll inom skolutveckling förstås? En kvalitativ intervjustudie utifrån rektorers uppfattningar och förståelser
Sammanfattning
Enligt forskning i denna studie framstår det tydligt att specialpedagogens yrkesroll är något
komplex och i vissa avseenden kan misstolkas av andra professioner gällande vad
specialpedagogen arbetar med. Det råder en diskrepans mellan förväntningar på vad
specialpedagogen kan tillbringa verksamheten i praktiken och vad specialpedagogen i teorin
är utbildad för. Forskningsstudier som undersöker specialpedagogens egna tankar om sin
yrkesroll vittnar om att specialpedagogen själv upplever det utmanande att göra anspråk på
den kunskap som ingår i specialpedagogens kompetens. Studiens syfte var att undersöka
rektorers förväntningar på specialpedagogen samt vilken roll de upplevde att
specialpedagogen hade i arbetet med skolutveckling utifrån tre frågeställningar: Vilka
uppfattningar har rektorer om skolutveckling och hur arbetar de med den? Vilka erfarenheter
och förväntningar har rektorer på specialpedagogens roll i arbetet med skolutveckling? Hur
förstår rektorer specialpedagogens uppdrag? Föreliggande studiens teoretiska
utgångspunkter var professionsteorin och fenomenografi. Genom professionsteorin
analyserades de olika professionerna inom skolutveckling och utifrån en fenomenografi
ansats tolkades rektorernas förståelse av fenomenen skolutveckling och specialpedagogens
roll inom detta fält. Denna studie är en kvalitativ intervjustudie som genomfördes med
semistrukturerade intervjufrågor. Urvalet var delvis målinriktat och delvis ett
bekvämlighetsurval vilket resulterade i intervjuer av tio yrkesverksamma rektorer inom
grundskolan. Empirin analyserades och delades sen in i kategorier utifrån en
fenomenografisk analysmodell. Resultatet i studien visade på att skolutveckling var ett
mångfacetterat begrepp där specialpedagogens roll framstod som en utmaning att definiera.
Det framkom att det fanns andra aktörer inom skolutveckling (förstelärare), medan
specialpedagogens roll ej framträdde lika tydligt. Studien visade också på att
specialpedagogens uppdrag kunde variera beroende på vilken skolenhet de arbetade på. När
specialpedagogen fick stöd av ledningen i sin yrkesroll kunde specialpedagogen arbeta mer
främjande och förbyggande på organisationsnivå.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Datum
2022-10-14Författare
Axelsson, Viktoria
Kamila, Sabina
Solbrekke, Eva
Nyckelord
specialpedagog
rektor
Språk
swe