Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
dc.contributor.author | Brattström, J | |
dc.contributor.author | Hall, Linnéa | |
dc.date.accessioned | 2022-10-17T12:03:02Z | |
dc.date.available | 2022-10-17T12:03:02Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73913 | |
dc.description.abstract | Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor har analyserats utifrån grundad teori. Av det transkriberade materialet skapades koder för att kategorisera intervjusvaren. Med hjälp av koderna skapades en modell som sammanfattar vårt resultat. Modellen består av följande fem strategier som förskollärare anser sig använda i situationer där barns ålder aktualiseras: gruppindelning, tydliggörande pedagogik, utforskande arbete, rationell kommunikation och samtala kring likheter och olikheter utifrån barns ålder. Resultatet diskuteras även med tidigare forskning inom ämnet. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Förhållningssätt | en_US |
dc.subject | strategier | en_US |
dc.subject | uppfattningar | en_US |
dc.subject | ålder | en_US |
dc.subject | praktik | en_US |
dc.subject | förskollärare | en_US |
dc.title | Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken. | en_US |
dc.type | Text | en_US |