“Man kan aldrig prata för mycket om barnet i centrum” Lekterapeuters uppfattningar om sitt pedagogiska uppdrag och lekens betydelse för att göra barn delaktiga i sin egen vård. - En kvalitativ intervjustudie.
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka hur lekterapeuten uppfattar sin yrkesroll och sitt
arbetssätt gällande barns delaktighet i sin egen vård genom lek.
Metoden är en kvalitativ intervjustudie med lekterapeuter på fyra olika lekterapier i västra
Sverige. De utförda intervjuerna har bearbetats med utgångspunkt ur en fenomenografisk
ansats och presenteras utifrån kategorier vi kunnat sammanställa i vår analysprocess.
Resultatet visar på en enad uppfattning om att leken är livsviktig och att lekterapins
verksamhet gör skillnad för barn som vistas på sjukhus. Det framkommer att leken används
både förberedande och bearbetande. Det pedagogiska uppdraget uppfattas mångsidigt och
rymmer flera aspekter som att konsultera andra yrkesgrupper, göra barns röst hörd och skapa
en trygg frizon på sjukhus. Även vikten av att inta ett barns perspektiv kontra barnperspektiv
då lekterapeuter arbetar med barn lyfts fram.
Datum
2022Författare
Andersson, Johanna
Johansson, Elin
Jägerskog, Emma
Nyckelord
Lekterapi
lekterapeuter
barn på sjukhus
sjukhusclown
sjuka barn
Språk
swe