• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Man kan aldrig prata för mycket om barnet i centrum” Lekterapeuters uppfattningar om sitt pedagogiska uppdrag och lekens betydelse för att göra barn delaktiga i sin egen vård. - En kvalitativ intervjustudie.

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka hur lekterapeuten uppfattar sin yrkesroll och sitt arbetssätt gällande barns delaktighet i sin egen vård genom lek. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med lekterapeuter på fyra olika lekterapier i västra Sverige. De utförda intervjuerna har bearbetats med utgångspunkt ur en fenomenografisk ansats och presenteras utifrån kategorier vi kunnat sammanställa i vår analysprocess. Resultatet visar på en enad uppfattning om att leken är livsviktig och att lekterapins verksamhet gör skillnad för barn som vistas på sjukhus. Det framkommer att leken används både förberedande och bearbetande. Det pedagogiska uppdraget uppfattas mångsidigt och rymmer flera aspekter som att konsultera andra yrkesgrupper, göra barns röst hörd och skapa en trygg frizon på sjukhus. Även vikten av att inta ett barns perspektiv kontra barnperspektiv då lekterapeuter arbetar med barn lyfts fram.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73992
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Johanna Andersson, Elin Johansson, Emma Jägerskog.pdf (9.459Mb)
Datum
2022
Författare
Andersson, Johanna
Johansson, Elin
Jägerskog, Emma
Nyckelord
Lekterapi
lekterapeuter
barn på sjukhus
sjukhusclown
sjuka barn
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV