Förskollärares uppfattningar om högläsning och boksamtal – en fenomenografisk studie.
Abstract
Syftet med den här studien har varit att undersöka hur fem förskollärare uppfattar fenomenen
högläsning och boksamtal. Genom en kvalitativ intervjustudie har vi utifrån en
fenomenografisk ansats studerat hur förskollärarna i studien resonerar kring användandet av
boksamtal, samt när de uppfattar sig nyttja högläsning i verksamheten. Tidigare
forskningsresultat visar att högläsning och boksamtal är mycket betydelsefullt i förskolan då
det gynnar barns språkutveckling och samspel. Trots dessa positiva effekter på barns lärande
och utveckling synliggörs det genom tidigare forskning att högläsning och boksamtal allt för
sällan tar den plats i verksamheten som förskollärarna önskar. Stora barngrupper och
personalbrist är faktorer som kan resultera i att läsningen väljs bort i den pedagogiska
planeringen.
Resultatet i denna studie utmynnar i tre beskrivningskategorier som samlar respondenternas
uppfattningar utifrån de valda forskningsfrågorna. Baserat på kategorierna går det att utläsa
att förskollärarna uppfattar sig använda högläsning och boksamtal som ett verktyg för att
främja barns fantasi och språkutveckling. Respondenternas uppfattningar visar även att
boksamtalet används som ett pedagogiskt verktyg för att lyfta och diskutera svåra ämnen.
Ytterligare ett framträdande resultat visar att förskollärarna uppfattar två typer av högläsning i
verksamheten - den planerade och den spontana. Slutsatsen är således att förskollärarnas
uppfattningar genomsyras av ett positivt förhållningssätt till högläsning och boksamtal - där
många fördelar yttras och understryks.
Date
2022Author
Berg, Helena
Källman, Lovisa
Keywords
Högläsning
boksamtal
fenomenografi
förskollärare
lärande
utveckling
Language
swe