• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattningar om högläsning och boksamtal – en fenomenografisk studie.

Sammanfattning
Syftet med den här studien har varit att undersöka hur fem förskollärare uppfattar fenomenen högläsning och boksamtal. Genom en kvalitativ intervjustudie har vi utifrån en fenomenografisk ansats studerat hur förskollärarna i studien resonerar kring användandet av boksamtal, samt när de uppfattar sig nyttja högläsning i verksamheten. Tidigare forskningsresultat visar att högläsning och boksamtal är mycket betydelsefullt i förskolan då det gynnar barns språkutveckling och samspel. Trots dessa positiva effekter på barns lärande och utveckling synliggörs det genom tidigare forskning att högläsning och boksamtal allt för sällan tar den plats i verksamheten som förskollärarna önskar. Stora barngrupper och personalbrist är faktorer som kan resultera i att läsningen väljs bort i den pedagogiska planeringen. Resultatet i denna studie utmynnar i tre beskrivningskategorier som samlar respondenternas uppfattningar utifrån de valda forskningsfrågorna. Baserat på kategorierna går det att utläsa att förskollärarna uppfattar sig använda högläsning och boksamtal som ett verktyg för att främja barns fantasi och språkutveckling. Respondenternas uppfattningar visar även att boksamtalet används som ett pedagogiskt verktyg för att lyfta och diskutera svåra ämnen. Ytterligare ett framträdande resultat visar att förskollärarna uppfattar två typer av högläsning i verksamheten - den planerade och den spontana. Slutsatsen är således att förskollärarnas uppfattningar genomsyras av ett positivt förhållningssätt till högläsning och boksamtal - där många fördelar yttras och understryks.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73996
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_VT22_Helena Berg_Lovisa Källman.pdf (983.3Kb)
Datum
2022
Författare
Berg, Helena
Källman, Lovisa
Nyckelord
Högläsning
boksamtal
fenomenografi
förskollärare
lärande
utveckling
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV