• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga?

Sammanfattning
Vi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har påverkats av Barnkonventionen i deras arbete med jämlikhet. Vi vill med våra frågor undersöka om det finns en variation inom de olika förskolornas sätt att arbeta med Barnkonventionen och jämlikhet samt vilka förutsättningar de fått i form av kompetenshöjande utbildning inom Barnkonventionen. Studien har gjorts via en enkätundersökning som skickats ut till förskolor runt om i Sverige. Enkäten är ämnad för förskollärare. Frågorna har vi valt att formulera med både stängda och öppna svarsalternativ för att möjliggöra att förskollärarna skall kunna utveckla sina svar. Resultatet presenteras genom diagram och analys av frågorna utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv. Valet att använda det variationsteoretiska perspektivet baseras på att vi vill undersöka variationsmönster och kritiska aspekter i förskollärares arbete med barnkonventionen och jämlikhet. Våra resultat jämförs även med tidigare forskning och Skolinspektionens rapport från 2018 som visar brister i arbetet med jämlikhet inom förskolan och att den lokala styrkedjan påverkar hur likvärdiga förskolor är (Skolinspektionen, 2018).
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74013
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Elina Pettersson, Jesper Rudbo, Rozbe Rahro.pdf (1.301Mb)
Datum
2022
Författare
Pettersson, Elina
Rahro, Rozbe
Rudbo, Jesper
Nyckelord
Barnkonventionen
Jämlikhet
Förskola
Variationsteorin
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV