• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Högläsningens påverkan på barn i förskolan. -en kvalitativ intervjustudie baserad på förskollärares syn på högläsning.

Sammanfattning
Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur förskollärares syn på högläsning ser ut samt hur förskollärare tror att högläsning påverkar barns språkliga utveckling. Syftet har även varit att ta reda på hur förskollärarna arbetar med detta och hur de kan stötta barnen i deras utveckling i språket. I tidigare forskning har det framgått att högläsning är något som har minskat både hemma och i förskolans verksamhet och därför blev av intresse inför denna studie. Vår undersökning genomfördes med hjälp av intervjuer och vi valde därför att intervjua fyra förskollärare som har förskollärarutbildning på universitetsnivå för att styrka de frågor vi ville ta reda på. Utifrån ett analyserat resultat har vi kunnat se att förskollärarna anser högläsning som en viktig del av förskolans verksamhet och att läsningen bidrar till barns språkliga utveckling mestadels genom utveckling för nya ord och ett utökat ordförråd. Vi har även genom resultat kunnat ta del av utvecklingsaspekter vi tidigare inte reflekterat varit av vikt för högläsningen men genom att samtliga förskollärare diskuterat vikten av högläsningen som en gemensam aktivitet är det en lärdom vi tagit ifrån denna studie.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74014
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Fanny Pijl, Julia Felix.pdf (954.1Kb)
Datum
2022
Författare
Felix, Julia
Pijl, Fanny
Nyckelord
Förskollärare
högläsning
språkutveckling
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV