Konflikthantering och förhållningssätt i förskolans verksamhet.
Sammanfattning
Konflikter sker hela tiden både i förskolans verksamhet och i omgivningar där människor
befinner sig. De kan ibland vara komplicerade att hantera och kräver att parterna
kommunicerar. Alla barn har olika behov och önskningar, därför är olika strategier
nödvändigt för att hantera konflikter. Förskollärares kompetens i konflikthantering är central
och stöttar barn att utvecklas och hitta redskap för att hantera konflikter. Genom att
förskollärare stöttar barn steg för steg i konflikthantering kan barn skapa nya erfarenheter och
till slut lära sig hantera konflikter på egen hand. Tidigare forskning slår fast att konflikter
skapar ett lärande för barn där förskolläraren har ett ansvar att guida och leda barnen till
kunskap om konflikthantering och därmed kunskap för livet. Syftet och frågeställningarna
studien ställer handlar om att undersöka och belysa förskollärares professionella
förhållningssätt och strategier i konflikthantering. Studien har utgått ifrån en kvalitativ
enkätstudie där elva förskollärare har medverkat från tre olika förskolor. Resultatet visar att
konflikter är nödvändigt och det kräver att arbetslaget har en samsyn i konflikthantering för
att barn ska få tydliga signaler. Barn utvecklas socialt, lär sig empati, respekt för andra
människor och de lär sig använda sina kommunikativa förmågor i konflikter. Analysen har sin
grund i sociokulturell teori där social interaktion är central vilket gör det intressant att
undersöka konflikthantering i förskolan.
Datum
2022Författare
Sahlin, Matilda
Nakharangsu, Chaowarak
Sihvonen, Mikaela
Nyckelord
Konflikt
konflikthantering
kommunikation
samspel
Språk
swe