Visa enkel post

dc.contributor.authorUnger, Madeleine
dc.contributor.authorJusufi, Blerine
dc.contributor.authorNordén, Natalie
dc.date.accessioned2022-10-28T08:22:27Z
dc.date.available2022-10-28T08:22:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74023
dc.description.abstractDenna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan. Syftet med vårt studie är att undersöka förskollärares och barnskötares uppfattningar om sitt arbete och sin yrkesroll i specialpedagogik, med fokus på barn som är i behov av särskilt stöd. Frågeställningar för denna studie var att undersöka 1. Hur förskollärare och barnskötare uppfattar sitt specialpedagogiska uppdrag i förskolan? 2. Hur uppfattar de tillgången av resurser och stöd för tillämpandet av specialpedagogik inom förskolans verksamhet? 3. Hur uppfattar förskollärare och barnskötare sin egen yrkesroll gällande specialpedagogik i verksamheten? Fenomenografi är studiens teoretiska utgångspunkt såväl som den vetenskapliga analysmodellen. Resultatet visar att respondenternas uppfattningar är att det behövs mer planeringstid, fortbildning och ökad kunskap, mer stöd från specialpedagoger och rektorer, resurser och förutsättningar, kollegialt lärande och mer personal i arbetet med specialpedagogik.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectSpecialpedagogiken_US
dc.subjectsärskilt stöden_US
dc.subjectförskolanen_US
dc.subjecttryggheten_US
dc.subjectkvalitéen_US
dc.titleSpecialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.en_US
dc.typeTexten_US


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post