ALGORITHMIC AWARENESS OCH ALGORITHMIC LITERACY En systematisk litteraturstudie av två begrepp
Algorithmic awareness and algorithmic literacy: a systematic rewiew of two concepts
Sammanfattning
Algoritmer påverkar människor på daglig basis trots att de ofta förblir osynliga. I
en digital värld där människor möts av ett stort informationsflöde krävs en medvetenhet för att se, förstå och hantera algoritmer. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att kartlägga forskningsläget rörande begreppen algorithmic awareness och algorithmic literacy som har börjat användas i forskningssammanhang.
Hur definieras begreppen och vilka mönster kan skönjas kring hur människor lär
algorithmic awareness och algorithmic literacy? En systematisk sökning av litteratur har genomförts i Proquest, Scopus och Web of Science utifrån bestämda inklusions-och exklusionskriterier, vilket resulterade i 19 vetenskapliga artiklar. I resultatet sammanfattas artiklarna och kapitlet går sedan vidare med att presentera om och
hur algorithmic awareness och algorithmic literacy definieras i artiklarna. Därefter
behandlas olika teman som kunnat skönjas i artiklarna med koppling till frågeställning och hur människor lär och får medvetenhet kring algoritmer. Här påvisas hur
algoritmer synliggörs och hur användare medvetandegörs om algoritmer. Genomgången visar att transparens är viktigt för användarens tilltro till algoritmer och att
användare lär sig algorithmic awareness eller algorithmic literacy genom erfarenhet. Utbildning, reflekterande och ett aktivt deltagande är också viktiga beståndsdelar. Kapitlet avslutas med att redovisa begränsningar och utmaningar för lärande.
En slutsats i uppsatsen är att det inte råder någon konsensus kring vad begreppen
innebär. Begreppen kan inte likställas även om algorithmic awareness ofta är en
grundförutsättning för att utveckla algorithmic literacy. Genom att vara reflekterande, interagerande och visa tilltro medvetandegörs människor kring algoritmer
samtidigt som infrastruktur, kontext och sociala sammanhang även spelar in.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Algorithms are an increasingly important element in human digital life though they
often remain opaque or invisible. Developing algorithmic awareness and algorithmic literacy could be a crucial step to help users successfully navigate digital environments. Through a systematic literature review this thesis aims to provide an
overview of how the concepts algorithmic awareness and algorithmic literacy are
used in academic articles. The thesis is guided by the questions; how are the concepts defined, and what implications can be discerned regarding how people learn
algorithmic awareness or algorithmic literacy? Searches was conducted in
Proquest, Scopus and Web of Science using specific inclusion- and exclusions criteria. This resulted in 19 articles to review. The result briefly introduces the articles
and discusses what concept is being used and if it is defined within the article.
Themes are presented in connection to the research questions and how people are
made aware of and learn about algorithms. The result gives indications regarding
how algorithms are made visible and how people can have an increased awareness
around algorithms, which initially happens through experience. The review makes
clear that if users are to build trust for algorithms there must be transparency within
the platform. There is no strong consensus within the included articles as to a clear
definition of the concepts. However, the result indicates that algorithmic awareness
is a precondition for algorithmic literacy. By being reflective, interacting and showing trust, people are building awareness, while infrastructure, digital context and
social contexts also come into play.
Fil(er)
Datum
2022-11-16Författare
Norrby, Caroline
Nyckelord
Algorithmic awareness
algorithmic literacy
algoritmer
systematisk litteraturstudie
Serie/rapportnr.
2022:084
Språk
swe