Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6
Abstract
Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar
gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i
skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det
relationella perspektivet. Inom sociokulturell teori ses skrivning som en social handling och
ett språkligt uttryck. Vidare anses lärandet inom sociokulturell teori påverkas av omgivningen
och skrivandet ingår i kontexter. Utifrån relationella perspektiv ses eleven var i
skrivsvårigheter och inte vara en elev med skrivsvårighet. Elevens hinder anses uppstå i mötet
mellan individ och miljö.
Till studien valdes en kvalitativ metod inspirerad av fenomenografi. I studien genomfördes
åtta halvstrukturerade intervjuer med speciallärare, yrkesverksamma inom årskurs 3–6.
Empirin har bearbetats samt analyserats med inspiration av fenomenografiska
analysmodellens fyra steg.
I resultatet beskrivs uppfattningar kring samtal, observation, kartläggningsmaterial och
elevtexter som metoder vid identifiering av vad som utgör ett hinder för elever i
skrivsvårighet. Modellering beskrevs som ett framgångsrikt didaktiskt tillvägagångssätt i det
stödjande arbetet. Olika stödstrukturer ansågs gynna elever i skrivsvårigheter. Motivation och
självkänsla framkom som viktiga faktorer i arbetet med elever i skrivsvårigheter.
Speciallärarnas uppfattningar kring utvecklingsområden handlade om att stärka kunskapen
och kompetensen inom skrift på skolorna. I resultatet framträdde även uppfattningar kring
önskemål om ett mer omfattande kartläggningsmaterial som stöd för att identifiera vad som
hindrar elever vid skrift.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-11-28Author
Haraldsson, Anna
Sund, Jenny
Keywords
skrivsvårigheter
skrivprocessen
identifiering
kognitiva förmågor
Language
swe