• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?

Sammanfattning
Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till folkhälsan världen över är något som ständigt behöver arbetas med för att fler ska kunna må bra och få en bättre hälsa. Hälsopromotion och hälsoförebyggande arbete är en viktig del av skolans arbete. Detta eftersom skolan i många länder är en fundamental och grundläggande samhällsinstitution med möjlighet att nå ett stort antal människor. Ett problem kopplat till hälsa är att det visat sig svårt att få elever att vara fysiskt aktiva utanför skoltid och även efter avslutad skolgång. Hur kan skolan arbeta för att främja ökad fysisk aktivitet samt andra aspekter kopplat till en god hälsa? Syftet med denna forskningsöversikt var att analysera resultat från olika hälsointerventioner som gjorts i skolan för att se vilka positiva hälsoeffekter som kan utvinnas ur dem, med utgångspunkt i ett salutogent perspektiv på hälsa. Flera av de interventioner som vi tittat på visar goda utfall i att påverka elever i en positiv riktning vad gäller fysisk aktivitet, kost, kunskap och medvetenhet kring hälsa. Dessa positiva effekter har lett till att eleverna kan ta bättre beslut kopplat till sin personliga hälsa vilket även gynnar dem på lång sikt. Översikten är tänkt att gynna lärare genom att ge en mer tydlig bild av vilken typ av interventioner som ger positiv effekt för elever.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74369
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (761.1Kb)
Datum
2022
Författare
Hedén, John
Sjöstedt, Simon
Nyckelord
Idrott och hälsa
salutogent perspektiv
hållbar hälsa
långsiktig hälsa
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Verktyg för välbefinnande. En kvalitativ studie om hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med psykisk hälsa. 

    Liljenberg, Viktor (2021)
    Den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar har ökat på senare år och är idag ett utbrett problem. Skolan och ämnet idrott och hälsa lyfts ofta fram som en viktig arena för att arbeta med ungas psykiska hälsa men forskning ...
  • Faktorer som påverkar den upplevda livskvaliteten hos barn med epilepsi – en litteraturbaserad studie 

    Kempendorf, Christine; Muvunyi, Jessica (2020-08-06)
    Inledning: Epilepsi är ett av de vanligaste neurologiska sjukdomstillstånden där många insjuknar redan som barn. Livskvaliteten hos barn med epilepsi påverkas på olika sätt och det är avgörande för sjuksköterskor att ...
  • Lgr 11 

    Maletic, Ante; Strömbäck, Joakim (2012-10-23)
    Denna uppsats är en studie i syfte att undersöka om Lgr11 kan innebära förändringar för lärare. Hur lärare förhåller sig till begrepp som hälsa och fysisk hälsa? Om det finns en klar definition av vad fysisk hälsa är? ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV