Auktoritet inom skolans värld En forskningsöversikt om auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev
Sammanfattning
Hur en lärare ska agera och verka inom ett klassrum har de flesta en åsikt om, ofta grundas
åsikterna utifrån den egna skolgången. Synen på hur den svenska skolan ska vara utformad och
vilken auktoritet en lärare ska ha berör allmänheten. Synen på auktoritet inom skolan har inte
varit konstant utan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Syftet med denna
forskningsöversikt är att undersöka vad tidigare forskning säger om lärares auktoritet inom
skolan samt hur lärares auktoritet påverkar och uppfattas av elever. Forskningsöversikten utgår
ifrån följande frågeställningar: Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett
lärarperspektiv? Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett elevperspektiv?
Forskningsöversiktens resultat visar dels att lärarens auktoritet påverkas om läraren besitter
eller saknar vissa egenskaper, dels att elever ställer krav som behöver tillgodoses av läraren för
att eleverna ska legitimera läraren som auktoritet. Vidare visas att läraren som individ har stora
möjligheter att påverka dess individuella auktoritet samtidigt som den visar att
auktoritetsförhållandet utgår ifrån den rådande samhällsordningen. Avslutningsvis diskuteras
den individuella möjligheten till skapandet av auktoritet samt auktoritetsförhållandet mellan
lärare och elev där vi som studerar till lärare får ta del av de båda sidorna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022-05-03Författare
Eberius, Anton
Ricklund, Malin
Nyckelord
Auktoritet
Legitimitet
lärarperspektiv
elevperspektiv
lärarauktoritet
Språk
swe