Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten: Recent submissions
Now showing items 461-480 of 493
-
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
(2008)This thesis aims to explore the range of femininities and masculinities that emerge among pupils in school. It also aims to examine local variations in gender pattern in two secondary school classes. For the project, ... -
Barns multimediala berättande. En länk mellan mediakultur och pedagogisk praktik
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2007) -
Meningsskaping i barnehagen. Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger
(Acta Universitatis Gothoburgensis, 2007) -
Lärarkulturer och professionskoder. En komparativ studie av idrottslärare i Sverige och Grekland
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2006)The present study focuses on the professional codes of physical education (PE) teachers in Swedish and Greek compulsory schools. Professional codes can be defined as rules that govern teachers’ constructions of discourses ... -
Att återerövra kroppen. En studie av livet efter en ryggmärgsskada
(2005)Traumatic spinal cord injuries often result in extensive consequences, including paralysis of the muscles from the locus of the injury downwards and a loss of sensation in the same area. The purpose of the present study ... -
Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag
(Göteborgs Universitet, 2006-09)Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning ... -
Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och undervisningsförslag
(Göteborgs Universitet, 2004-05)Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området geometrisk optik, inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om ljuset och dess egenskaper. ... -
Att undervisa om lampor och batterier, kunskapsbas och elevuppgifter
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten ger en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om elektriska likströmskretsar. Sedan följer 16 förslag till experimentella uppgifter, lämpliga för ... -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi, sex "workshops"
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten behandlar hur elever förstår centrala aspekter av kemin. Först kommer tre workshops om materiens bevarande, byggnad respektive faser. Därefter tas blandning, lösning och vattnets kretslopp upp. Som avslutning ... -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till fysik, sex "workshops"
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten går in på hur elever resonerar inom några viktiga områden av fysiken. Dessa är astronomi (jorden som planet i rymden, varför vi har årstider, månen, planetsystemet och universum), Newtons tre rörelselagar samt ... -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till biologi, fyra "workshops"
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten tar upp hur elever resonerar inom några centrala biologiska områden. Dessa är matspjälkning, fotosyntes, evolution och genetik. I samband med workshopen om fotosyntes förklaras och exemplifieras vad formativ ... -
Att förstå och använda naturvetenskapen, sju workshops
(Göteborgs Universitet, 2003-10)I rapporten behandlas bl.a. hur elever resonerar om kontrollexperiment, hur de förstår en partikelteori om gaser, deras föreställningar om energiflödet på jorden och om växthuseffekten och dess förstärkning. Ett avsnitt ... -
Tolkningar, förhandlingar och tystnader : elevers tal om religion i det mångkulturella och postkoloniala rummet
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2003) -
Lärandets skiftande innebörder : uttryckta av förskollärare i vidareutbildning
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2005)The aim of the study was to describe how pre-school teachers in further education create meaning in their own learning and how they participate in children’s learning. Three questions investigated in the study are: What ... -
Innebörder av hållbar utveckling : en studie av lärares utsagor om undervisning
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2007)The focus of this thesis is the research of meanings of Sustainable Development as teachers express them in the accounts of their teaching. The main aim is to investigate, make visible and understand meanings of the ...