D-uppsatser: Recent submissions
Now showing items 261-280 of 369
-
IT-säkerhet - en fråga för ledningen
(1998)Avsikten med denna uppsats var att belysa de faktorer som har betydelse för god IT-säkerhet i ett svenskt företag ur ett företagsledarperspektiv. I uppsatsen utreds de hot som finns mot företags IT-system, samt vilka ... -
INTUITIVA BESLUT I FÖRÄNDRINGSPROCESSER
(2001)Många organisationer idag har problem med att implementera strategiska beslut, detta innebär att åtskilliga projekt blir försenade och felriktade. En tänkbar orsak är att alltför många förändringsprocesser, saknar utrymme ... -
Intelligent Agents - A New Technology for Future Distributed Sensor Systems?
(1999)Abstract This master thesis deals with intelligent agents and the possibility to use the intelligent agent technology in future distributed sensor systems. The term future distributed sensor system refers to a system based ... -
Poolo-WAP som stöd för koordinering av mobila organisationer
(2000)This thesis concerns the subject WAP-technology in general as well as a WAP-based concept named Poolo which we have developed ourselves. The purpose of this concept is to support people whose work is of on-call duty character ... -
Application Portfolio Management
(2002)ABSTRACT This master thesis concerns the subject of application portfolio management. Today, major organisations have many information systems that form a very mixed collection of different systems and system ... -
Intranätet i en kommunal organisation-Forum för tillvaratagande av vardaglig kompetens och gemensam ledarskapssyn
(2000)Dagens organisationer genomgår förändringar som påverkar arbetssättet och hur kompetensutveckling behöver bedrivas. Denna undersökning har belyst hur en kommunal organisation, genom dess ledare, kan använda Intranätet som ... -
Mått på kvalitet- Hur IT-företag bedömer mjukvarukvalitet
(2000)Denna uppsats handlar om mjukvarukvalitet. Kvalitet är ett svårdefinerat begrepp i många sammanhang och så även inom systemutveckling. Detta beror till viss del på att den produkt som ett system utgör inte är en fysisk ... -
Towards Clarity and Understanding- A Study of Strategic Success Factors in IT-management
(1999)This thesis concerns the strategic success factors (SSF) of IT-management that forms the foundation of organisational development. According to our study this is characterised by: * Holistic orientation IT-management should ... -
Multimedia Scenario in a Primary School-PIER an an Agent of Change
(2000)This thesis describes an evaluation of the first phase of the PIER approach as it was conducted in a school setting.PIER is learning activity,which uses web-technology for collaborate learning based on four concepts.These ... -
En studie av hur studenter studerar-arbetsorientering,samarbete och ICT i distansutbildning
(2000)Internet har under de sista åren expanderat explosionsartat och utvecklats till ett effektivt verktyg och hjälpmedel inom området för studier på distans. Dels som medium för informationsdelning, men framförallt för interaktion ... -
Usability-perspektiv på utvärdering av system för samarbete - en fallstudie på Volvo Aero
(2002)Abstract In a dynamic world where demands on organisations are high, it is important for them to quickly be able to change. At the same time it is important that the production of goods and services proceeds with a minimum ... -
IT-integrerad kollaborativ ledarskapsutveckling - Fallet SKF
(1998)Organisationers behov av att ständigt vidareutveckla sina anställda har blivit en självklarhet i en allt hårdare konkurrenssituation. Teorier om lärande organisationer trycker på hur viktigt ledarskapet är i en modern ... -
Intranät ur ett användarperspektiv
(1999)Sammanfattning Denna utredning redovisar hur IT-användare i ett stort svenskt företag uppfattar och bedömer dagens intranättjänster: Vad är det som fungerar bra och därför bör skyddas, vad är det som fungerar mindre bra ... -
Fakturakarusellen-Rationalisering av fakturahanteringsprocessen med hjälp av elektronisk dokumenthantering
(2001)Denna rapport behandlar vilka effekter implementering av teknik för elektronisk dokument-och fakturahantering får för företaget som organisation respektive för de anställda i företaget. Framställandet av uppsatsen sker i ... -
WAP PÅellerAV- "Hur kan WAP tekniken stödja resande säljare i deras mobila arbetsmiljö?"
(2000)The objective with this thesis became, after our pre-study, to find out if WAP can support travelling salesmen in a mobile environment and how such a WAP service should be design in an user-friendly and functional way. We ... -
Nyckeln till elearing-en guide till nätbaserad kompetensutveckling för grupper
(2000)Knowledge intensive companies need to maintain a high level of competence among their employees. Consultant based organizations find this difficult, mainly because of two reasons; the majority of their staff is geographically ... -
Användargränssnitt för mobiltelefoner
(2000)Vi har i vår undersökning inriktat oss på att ta reda på om riktlinjer för traditionell användargränssnittsdesign går att applicera på gränssnitt för mobiltelefoners små skärmar. Vi har även undersökt vad man bör tänka på ... -
Kan man sänka transaktionskostnader med hjälp av mobila tjänster?
(2001)Some people believe that betting and gambling will be one of the major parts of mobile commerce (m-commerce). Many betting situations are dependent on correct and timely information. This information does not necessarily ... -
IT som stöd för utvärdering av kompetens
(1998)Syftet med uppsatsen var att undersöka hur utvärderingen av de anställdas kompe-tens på ett konsultföretag gick till och på vilket sätt IT kunde stödja befintlig eller förändrad utvärderingsprocess. I uppsatsen behandlades ... -
CRM in 3G Telecom - The Customised Point of Contact
(2001)We have studied CRM in a service provider's perspective on behalf of Ericsson Microwave Systems AB. The question at issue we decided to investigate is 'How should a service provider set up a point of contact in order to ...