Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi: Recent submissions
Now showing items 81-100 of 378
-
Viktiga principer för design av grafiska gränssnitt för SaaS-baserade system som hanterar ekonomiska transaktioner En kvalitativ fallstudie om användbarhet
(2016-10-14)Det blir vanligare att människor utför ekonomiska transaktioner via internet och att allt fler företag går över till Software as a Service (SaaS) som modell för leverans av sina produkter. Det finns en mängd forskning om ... -
Uppfattningar av IT-stöd på arbetsplatsen Hur skiljer sig uppfattningar mellan grupper med olika IT-vana
(2016-10-14)Byggindustrin är en bransch som ligger efter andra när det kommer till IT-användning, en stor grupp av personalen har låg eller ingen IT-vana. Detta kan skapa problem när byggindustrin slutligen väljer att göra stora ... -
Personuppgifter i molnet – nya regler, nya krav En studie om offentliga verksamheters arbete med personuppgifter i molnet
(2016-10-14)Den senaste tidens händelser såsom Snowden's avslöjande om NSA's spioneri och Europas annullering av Safe Harbor-avtalet har lett till att ett nytt dataskyddsdirektiv tagits fram. Europa anser att det tidigare direktivet ... -
Aktivist 2.0 En fallstudie om digitala mediers roll för ungdomsaktivism inom sociala rörelser
(2016-10-14)Tillkomsten av digitala medier har skapat nya förutsättningar och metoder for aktivister att mobilisera sig. Däremot har det utförts få studier om unga aktivisters användande ... -
Digitaliseringen av mathandeln En studie om konkurrens inom mathandelsbranschen på internet
(2016-10-14)Internet har möjliggjort att nya affärsmodeller har skapats och att existerande har kunnat förändras. En av de affärsmodeller som internet har revolutionerat är matvaruhandeln, vars digitala version växer för varje år. ... -
Beteendedriven utveckling i praktiken En empirisk studie kring den praktiska tillämpningen av beteendedriven utveckling.
(2016-10-14)Enligt traditionella principer skall mjukvaruutveckling ske i en linjär och välplanerad process där det först i de sista delarna av projektets livscykel genomförs tester på systemets funktionalitet. Agila utvecklingsmetoder ... -
Går det att spela sig till affärsnytta? En studie om affärsnyttor som påverkas av spelifierade inslag i digitala produkter
(2016-10-14)I den digitala tidsålder som vi idag lever i tillåts vi att komma åt information i stort sett överallt med hjälp av handhållna och portabla enheter. Vi ser allt mer hur företagen anpassar sig till olika nya tekniker som ... -
Långsiktiga relationer i konsultbranschen En empirisk studie kring bibehållandet av relationer under implementationsprojekt
(2016-10-14)Det är idag en stor utmaning för företag att lyckas med en implementation av informationssystem. Avsaknaden av kompetens gällande implementationen leder till anlitandet av konsultbolag för att lyckas med genomförandet. Det ... -
Att planera inför framtiden: unikt för människan? En litteraturstudie med fokus på djurstudier som testat Bischof-Köhlerhypotesen
(2016-03-15)Denna uppsats granskar fenomenet planeringsförmåga ur ett komparativt perspektiv. Den fråga som här undersöks är huruvida förmågan att planera inför kommande behov är unik för människan. Detta har skett genom en systematisk ... -
Hur din personlighet påverkar dina bildtolkningar. Relationen mellan NFC och information samt hur det påverkar uppskattning av stillbilder.
(2016-03-15)Varför anser människan att bilder är tilltalande, eller i motsats till detta, absolut inte är tilltalande? Denna studie utgick ifrån tidigare forskning som framför allt bevisat att det finns samband mellan Need for ... -
Adaptivt minne och spelet Memory Hur påverkas förmågan att minnas spatiala förhållanden av kognitiv bearbetning utifrån ett hypotetiskt överlevnadsscenario?
(2016-03-08)Med hjälp av ett experiment och minnesspelet Memory testades huruvida survival processing leder till förhöjd inkodning av spatiala förhållanden i långtidsminnet. Hypotesen var att information som bearbetats efter dess ... -
Design av audioguider En fallstudie om designfaktorer kopplade till audioguider
(2015-11-12)Audioguider har funnits i över 50 år och utveckling inom informationsteknologiska området har möjliggjort för museer att tillgodose behov hos en variation av olika besökare. Utvecklingen av denna tjänst har ökat i takt med ... -
Att akta och beakta vid kravhanteringen av våra gemensamma IT-investeringar Identifiering och analysering av utmaningar vid kravhanteringen i offentliga IT-upphandlingar
(2015-11-12)I samband med en offentlig upphandling sker kravhantering vilken består av tre delar, 1) insamling av krav, 2) analys av krav samt 3) dokumentering av krav. Genom att nyttja kravhantering ökar chansen för att produkten ... -
Skugg-IT i organisationer En fallstudie om positiva och negativa effekter av skugg-IT
(2015-11-12)Skugg-IT är ett brett fenomen som innebär att anställda använder hård- eller mjukvara som inte är sanktionerad eller stöds av företagets IT-avdelning. Många företag har anställda som använder skugg-IT, vilket medför olika ... -
Web 2.0 som verktyg för dialog Hur utvecklar företag dialogen av CSR till sina intressenter?
(2015-11-12)Corporate Social Responsibility (CSR) har setts som ett sätt att både ta ansvar och minska risken för att oegentligheter ska existera i företag. Företaget behöver i en allt mer uppkopplad värld föra en dialog med sina ... -
Butikshandel och e-handel – gränserna mellan kanaler suddas ut En empirisk studie kring omnichannel retailing
(2015-11-12)Vi lever i en alltmer digitaliserad värld där olika tekniska artefakter genomsyrar vår vardag. Detta har påverkat våra köpbeteenden och idag är handel över internet en självklarhet för en stor del av befolkningen i Sverige. ... -
Collective Identity Framing in a Digital Grassroots Movement An Affordance Perspective
(2015-10-22)A fair share of today’s activism is taking place on social media platforms such as Facebook and Twitter, which have made scholars call for a re-conceptualization of the definition and understanding of political struggle. ... -
Design av mobila projekthanteringssystem En empirisk studie om designprinciper för användarvänlighet i mobila applikationer i konstruktionsbranschen
(2015-10-22)Konstruktionsbranschen har länge ansetts vara en av de branscher som släpat efter i utvecklingen gällande implementation av ny, modern teknik och i synnerhet informationsteknologi. Konstruktionsprojekt genererar enorma ... -
Utvecklingen av Internet of Things De mest tongivande faktorerna för utvecklingen
(2015-10-22)Internet of Things har länge varit på agendan, ända sedan tidigt 1990-tal, men nu på senare år har utvecklingen verkligen tagit fart. Detta beror bland annat på att alla komponenter inte riktigt funnits på plats tidigare. ... -
Folkbibliotekets förändring i det digitala samhället Relevanta faktorer att ta hänsyn till vid skapandet av en IS/IT-strategi för bibliotek
(2015-10-22)Samhällets digitalisering har inneburit att alltfler organisationer har börjat fokusera på att ta fram strategiska handlingsplaner för verksamhetens IS/IT-utveckling. Inom offentliga sektorn, särskilt bibliotek märks denna ...