Now showing items 21-40 of 155

    • Career in Swedish retail 

      Andersson, Thomas; Wickelgren, Mikael; Ali, Kazemi (Gothenburg Research Institute, 2016)
      A career in retailing is to a large extent a boundaryless career. A career in retail does not limit the individual to a single organisation, to a single role/position, or to a hierarchical rung on the organisational ladder. ...
    • Where’s it at tonight? Discovering an urban jazz festival in Gothenburg, Sweden 

      Stenbäck, Olle (2016)
      This report is the result of a close study of the organization behind the GMLSTN JAZZ music festival. It comes out of a participatory study of the week-long GMLSTN JAZZ festival, which was held in Gothenburg, Sweden between ...
    • En dag i Haga - resultat från en stadssittning 

      Liimatainen, Merja (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016)
    • Hide and Seek - What enables and hinders households’ battery recycling? 

      Holmberg, Ulrika; Zapata Campos, María José; Åberg, Helena (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016)
    • Banks and their world view contexts 

      Jönsson, Sten (Gothenburg Research Institute, 2016)
    • Organisationsformens betydelse för kvaliteten i personlig assistans 

      Roos, John Magnus (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016)
      Syftet med denna studie är att jämföra kvaliteten mellan tre typer av assistansanordnare; brukarkooperativ, privata bolag och kommunen. En kvantitativ undersökningsansats har tillämpats med postenkät som insamlingsmetod. ...
    • Town by the Riverside - jazz som kulturarv i Göteborg 

      Liimatainen, Merja (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016-04)
      Denna rapport bygger på en pilotstudie av jazzföreningen Classic Jazz Göteborg. Studien faller inom ramen för Centrum för konsumtionsvetenskaps (CFK) delprojekt i det tvärdisciplinära och internationella forskningsprojektet ...
    • Konsumtionsrapporten 2015 

      Roos, John Magnus (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2015)
      I Konsumtionsrapporten 2015 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2014. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhets bild av hushållens konsumtion som ...
    • Vardagslivets finansialisering 

      Andersson, Erik; Broberg, Oskar; Gianneschi, Marcus; Larsson, Bengt (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016)
      I internationell samhällsvetenskaplig forskning används begreppet finansialisering för att förklara och beskriva den ökade betydelse som den finansiella ekonomin har i vår tid. I den här rapporten riktar vi sökarljuset mot ...
    • Försvarsmakten och diskriminering – en jämförelse mellan 2010 och 2015 

      Eriksson-Zetterquist, Ulla; Solli, Rolf (Gothenburg Research Institute, 2016-01)
      År 2009 instiftades en ny diskrimineringslag i Sverige. Lagen syftar till att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter med grund i kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, ...
    • En dag på Magasinsgatan - Resultat från en stadssittning 

      Liimatainen, Merja (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2015-11)
      Fredagen den 22:a Maj 2015 samlades medarbetare från forskningsprojektet Re:heritage, Göteborgs Universitet och Göteborgs Stadsmuseum på parkeringsplatsen/torget på Magasinsgatan för att tillsammans genomföra en ...
    • Pop Boutique – en värld av återbruk av mode på Re:heritagemarknaden 

      Liimatainen, Merja (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2015-06-26)
      Rapporten är resultatet av ett fältarbete inom forskningsprojektet Re:heritage- cirkulering och kommodifiering av ting med historia, våren 2015 och var en del av praktiken inom masterprogrammet Kulturarv och modernitet. ...
    • The role of valuation practices for risk identification 

      Boholm, Åsa; Corvellec, Hervé (Gothenburg Research Institute, 2015)
      This report uses a relational theory of risk within which risk is understood as a relationship between a risk object and an object at risk where the risk object threatens the value embedded in the object at risk. A case ...
    • New directions for management and organization studies on waste 

      Corvellec, Hervé (Gothenburg Research Institute, 2015)
      This article presents a research agenda about waste management from the perspective of management and organization studies. The agenda suggests that scholars should draw upon research on waste governance, lean management, ...
    • Personalförsörjning och validering inom Försvarsmakten 

      Adolfsson, Petra; Diedrich, Andreas; Gillberg, Nanna; Lavén, Fredrik; Walter, Lars; Gothenburg Research Institute (Gothenburg Research Institute, 2015)
      Inom ramen för forskningsprojektet Personalförsörjning och validering inom Försvarsmakten vid GRI (Gothenburg Research Institute, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet) har intervjuer gjorts med i huvudsak officerare ...
    • Sustainability objects as performative definitions of sustainability: The case of food waste-based biogas and biofertilizers 

      Corvellec, Hervé (2015-02)
      This article introduces the notion of sustainability objects to label objects that come with a claim to promote a more sustainable mode of living. The purpose is to show that organizations that develop such objects contribute ...
    • Relationsinriktat Ledarskap för Innovationsutveckling Mätinstrumentet Leader-Member Exchange (LMX) 

      Hemlin, Sven; Denti, Leif; Tengblad, Stefan (Gothenburg Research Institute, 2014-11)
      Den här rapporten redovisar huvudresultaten av forskningsprojektet ”Chefskap för Sverige: En fråga om relationer och ansvarstagande” och utprövningen av ett ledarskapsinstrument, för mätning av det innovationsfrämjande ...
    • Flexibel handel. En studie av bemanningsstrategier i svensk detaljhandel 

      Tullberg, Maria; Walter, Lars; Blomquist, Martina (Gothenburg Research Institute, 2014-09)
      Sedan i mitten av 1990-talet har antalet personer med en tillfällig anställning ökat i Sverige. Utvecklingen inom detaljhandeln är likartad, om än på en något högre nivå än genomsnittet. Det är dessutom en sektor med ...
    • Proud to Be Pride: A Discourse Analysis of the Presentation of Diversity on City Websites 

      Gillberg, Nanna; Adolfsson, Petra (Gothenburg Research Institute, 2014-03)
      City-branding strategies today often stress ideas and stereotypes of culture and creativity. As urban managers increasingly focus on establishing cities as brands to position them at home and abroad (Saez et al 2013), a ...