• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ITiS - en lyckad satsning?

Abstract
Denna uppsats skrevs i syfte att ta reda på vad lärare i Göteborg anser om satsningen ITiS (Informationsteknologi i Skolan) som pågick i mellan åren -99 till –02. Satsningen syftade till att utveckla lärares kompetens inom datorer och IT som pedagogiskt verktyg. Datorer och IT har blivit en allt större del av vardagen för de flesta människor, både på jobbet och hemma. Därför borde datorer och annan IT finnas som ett självklart verktyg även i skolan. En viktig del som ofta har glömts bort är att lärarna även behöver utbildning inom ämnet. Detta tog ITiS fasta på, då huvudpoängen med denna satsning var att utveckla lärarnas kompetens inom data och IT. En enkätundersökning och en intervju genomfördes bland lärare i grundskolan, årskurs 0-6, för att kunna göra en jämförelse med några av de frågor som fanns med i den nationella utvärderingen av ITiS och lärarnas attityder till datorer och annan IT i undervisningen. Enkäten gavs ut till tre skolor i Göteborgsområdet där 10 exemplar lämnades till varje skola. Enkäterna samlades in och resulterade i diagram som tydligt visar fördelningen av de svar som gavs. Dessa svar låg till grund för en diskussion och analys samt en jämförelse med den nationella utvärderingen. De enkätsvar som kom in var till största delen överrensstämmande med varandra och man kunde se tydliga trender i svaren, vilket var mycket intressant. Detta gjorde att det inte var så svårt att skriva ihop och analysera resultatet. Slutsatsen som kunde dras av svaren var att ITiS-satsningen blev lyckad i den mån att lärare är positiva till att använda IT i undervisningen i högre grad än innan. Den största delen av de svarande lärarna tyckte dock att det behövdes mer resurser i form av datorer och annan utrustning i klassrummen samt utbildning av lärare då tekniken förnyas hela tiden. De som varit med i satsningen ansåg att de fick ut något av och lärde sig av projekten och därför kunde man se satsningen som lyckad. Även det faktum att lärarna, även de som inte var med i ITiS, välkomnade tekniken och ville använda datorer och IT mer i undervisningen kan ses som en framgång.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/924
Collections
  • C-uppsatser
View/Open
Nr_3_EP,kJ.pdf (978.2Kb)
Date
2005
Author
Johansson, Kajsa
Pettersson, Elisabet
Keywords
ITiS
pedagogiskt verktyg
IT i grundskolan
kompetensutveckling
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV