• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ITiS - en lyckad satsning?

Sammanfattning
Denna uppsats skrevs i syfte att ta reda på vad lärare i Göteborg anser om satsningen ITiS (Informationsteknologi i Skolan) som pågick i mellan åren -99 till –02. Satsningen syftade till att utveckla lärares kompetens inom datorer och IT som pedagogiskt verktyg. Datorer och IT har blivit en allt större del av vardagen för de flesta människor, både på jobbet och hemma. Därför borde datorer och annan IT finnas som ett självklart verktyg även i skolan. En viktig del som ofta har glömts bort är att lärarna även behöver utbildning inom ämnet. Detta tog ITiS fasta på, då huvudpoängen med denna satsning var att utveckla lärarnas kompetens inom data och IT. En enkätundersökning och en intervju genomfördes bland lärare i grundskolan, årskurs 0-6, för att kunna göra en jämförelse med några av de frågor som fanns med i den nationella utvärderingen av ITiS och lärarnas attityder till datorer och annan IT i undervisningen. Enkäten gavs ut till tre skolor i Göteborgsområdet där 10 exemplar lämnades till varje skola. Enkäterna samlades in och resulterade i diagram som tydligt visar fördelningen av de svar som gavs. Dessa svar låg till grund för en diskussion och analys samt en jämförelse med den nationella utvärderingen. De enkätsvar som kom in var till största delen överrensstämmande med varandra och man kunde se tydliga trender i svaren, vilket var mycket intressant. Detta gjorde att det inte var så svårt att skriva ihop och analysera resultatet. Slutsatsen som kunde dras av svaren var att ITiS-satsningen blev lyckad i den mån att lärare är positiva till att använda IT i undervisningen i högre grad än innan. Den största delen av de svarande lärarna tyckte dock att det behövdes mer resurser i form av datorer och annan utrustning i klassrummen samt utbildning av lärare då tekniken förnyas hela tiden. De som varit med i satsningen ansåg att de fick ut något av och lärde sig av projekten och därför kunde man se satsningen som lyckad. Även det faktum att lärarna, även de som inte var med i ITiS, välkomnade tekniken och ville använda datorer och IT mer i undervisningen kan ses som en framgång.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/924
Samlingar
  • C-uppsatser
Fil(er)
Nr_3_EP,kJ.pdf (978.2Kb)
Datum
2005
Författare
Johansson, Kajsa
Pettersson, Elisabet
Nyckelord
ITiS
pedagogiskt verktyg
IT i grundskolan
kompetensutveckling
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV