dc.contributor.author | Ernada Dulic | swe |
dc.contributor.author | Monica Eriksson | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:25Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:25Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9781 | |
dc.description.abstract | Den här studien syftar till att kartlägga lärares syn på hur matematikundervisning i årskurserna 1-3 bör
bedrivas, för att ge elever möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. I studien analyseras även vad
olika forskare/teoretiker anser kring detta ämne. Studien bygger på tre centrala frågor: Vilken syn på hur
matematikundervisning bör bedrivas i årskurs 1-3 har lärare som undervisar i dessa årskurser? Vad säger
aktuell forskning och aktuella teorier om hur matematikundervisning bör bedrivas i skolans tidigare år? Vilka
samband/kontradiktioner finns mellan det lärarna anser och det forskarna/teoretikerna påvisar och säger?
Resultaten bygger på kvalitativa intervjuer av tio verksamma lärare i åk 1-3 samt en litteraturanalys av olika
forskares/teoretikers verk. Studiens resultat visar att det råder betydliga skillnader i hur olika lärare åk 1-3
undervisar i matematik. Resultaten visar att det även råder skillnader mellan vad lärare och olika
forskare/teoretiker anser om hur matematikundervisning för de yngre skolåren bör bedrivas. Däremot pekar
studiens resultat att det råder en ganska stor enighet bland olika forskare/teoretiker gällande detta ämne.
Vidare ger studien en bättre inblick i hur det förhåller sig mellan teori och praktik inom matematikdidaktik.
Detta är viktigt att överblicka och ha en insikt i om det överhuvudtaget ska kunna ske en förändring i hur
man undervisar elever i de tidigare skolåren. Den här studien ämnar därmed bygga en grund för vidare
studier och forskning inom matematikdidaktik. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Matematikdidaktik | swe |
dc.subject | varierande arbetssätt | swe |
dc.subject | matemati | swe |
dc.title | Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |