Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Author "Aho, Hanna"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Formativ bedömning – är det värt det? Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om och erfarenheter av formativ bedömning(2023) Aho, Hanna; Vestlund, SannaBedömning är en stor del av arbetet som lärare har i skolan, och formativ bedömning är en bedömningsmetod som successivt ökat i användning och förespråkas inom lärarutbildningar. Formativ bedömning kännetecknas som en bedömning för lärande, och består av att lärare utformar framåtsyftande återkoppling till elever för att stärka deras lärande. Bedömningens syfte är att hjälpa eleverna utveckla sig själva och ta ansvar över sitt eget lärande. Denna studies syfte har varit att intervjua verksamma lärare inom hem- och konsumentkunskap om deras uppfattningar av formativ bedömning i praktiken. Studien är en kvalitativ intervjustudie, där sju lärare deltagit, och resultatet visar att det råder positiva uppfattningar om bedömningsmetoden bland lärarna, men att det finns varierade förståelser av vad formativ bedömning innebär. Resultatet visar att tidsbrist anses vara det största hindret som hämmar lärares användning av formativ bedömning, i synnerhet inom hem- och konsumentkunskap vars undervisningstimmar redan är begränsade. Slutsatsen är att formativ bedömning ses som en användbar bedömningsmetod, men att mer tid och kunskap är förutsättningar som behövs för en mer framgångsrik användning av det i undervisningen.Item Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning(2022) Aho, Hanna; Vestlund, SannaFormativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en forskningsöversikt, vars syfte har varit att undersöka befintlig vetenskaplig forskning om lärares användning av, och uppfattningar om formativ bedömning i undervisningen, samt vad elever har för uppfattningar om bedömningsmetoden. Forskningsöversiktens empiri har insamlats genom systematiska databassökningar och besvarat syftet med hjälp av tio vetenskapliga artiklar, som på olika vis berört ämnet formativ bedömning, både från lärar- och elevperspektiv. Resultatet av forskningsöversikten visar på en kunskapsbrist hos lärare kring användandet av formativ bedömning, och att detta även har påtalats av elever som uppgett att de mottagit återkoppling av bristande kvalitet. Dessutom är tidsbristen en avgörande faktor som påverkat bedömningens kvalitet. Däremot har resultatet visat att både elever och lärare uttryckt ett positivt synsätt på formativ bedömning. Förutsättningarna för formativ bedömning i undervisningen diskuteras, bland annat i relation till skolämnet hem- och konsumentkunskap. I framtiden kan det vara av intresse att undersöka hur formativ bedömning upplevs av lärare och elever i Sverige, samt hur lärare använder sig av detta i undervisningen i den svenska skolan. En forskning inom frågan som även lyfter skolämnet hem- och konsumentkunskap hade bidragit till att minska det forskningsgap som finns kring skolämnet.