Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Author "Al Housaini, Beshar-Jamal"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Elevers motivation i skilda undervisningsklimat. En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa(2021) Al Housaini, Beshar-Jamal; Bengtsson, LinusI dagens samhälle rör sig barn och ungdomar allt mindre. Ämnet Idrott och hälsa har ett stort ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att främja en aktiv livsstil. Trots detta ansvar förespråkas inom ämnet ett tävlingsinriktat förhållningssätt vilket leder till en försvagad motivation. I detta arbete framställs en undersökning med avstamp i motivationsstrategierna Självbestämmandeteorin och Målorienteringsteorin. Med hjälp av dessa metoder granskas de grundläggande psykologiska behoven i relation till motivationen samt jämföranden mellan olika typer av undervisningsklimat. Det framläggs att ett undervisningsklimat som är uppgiftsorienterat i större utsträckning ökar elevers motivation och deltagande i ämnet jämfört med ett tävlingsinriktat egocentrerat undervisningsklimat. Vidare så betonar Självbestämmandeteorin vikten av att sätta de grundläggande psykologiska behoven i fokus för att skapa motivation. Därav bör framtida undervisning utgå ifrån ett förhållningssätt som främjar de grundläggande psykologiska behoven inom ett uppgiftsorienterat klimat. Framtida forskning bör såvida vidga och ta elevens perspektiv i hänsyn.Item De grundläggande psykologiska behoven. En kvalitativ studie om hur behöriga lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med att främja motivation(2023) Al Housaini, Beshar-Jamal; Bengtsson, LinusEnligt forskaren Peter Åström (2017) bör ämnet idrott och hälsa utvecklas och kvalitetssäkras. En av orsakerna till denna uppfattning är bland annat för att nå de barn och ungdomar som inte alls, eller i begränsad utsträckning, är idrottsaktiva (Åström, 2017). Dessutom klargör Skolinspektionens (2018) senaste observation att en femtedel av eleverna på högstadiet inte deltar regelbundet i ämnet idrott och hälsa. Baserat på författarnas systematiska forskningsöversikt “Elevers motivation i skilda undervisningsklimat". En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa” (Al Housaini & Bengtsson, 2021) förekommer en förförståelse kring hur man med hjälp av de grundläggande psykologiska behoven kan komma att motivera elever och på så sätt inkludera de barn och ungdomar som inte är idrottsaktiva samt motverka Skolinspektionens (2018) oroande observationer. Syftet med denna studie var således att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar för att uppfylla elevernas grundläggande psykologiska behov kopplat till motivation. Lärarna som ingick i studien selekterades genom ett bekvämlighetsurval. Nio operativa idrott och hälsalärare intervjuades med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide. Därefter analyserades det insamlade materialet i en tematisk analys. Resultatet som framkom i denna studie är att lärare inom ämnet idrott och hälsa tar hänsyn till att uppfylla de grundläggande psykologiska behoven. Dock är det evident att lärare inom ämnet idrott och hälsa prioriterar tillhörighet före autonomi och kompetens.