Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Author "Al-Abas, Yasser"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att undervisa nyanlända elever i Idrott och hälsa(2024) Al-Abas, Yasser; Armel Yamuremye, Isaac; Wrele, AndreasTill följd av flera globala konflikter under 2000-talet har Sverige varit mottagarland för en större del flyktingar. Denna situation har medfört att det svenska utbildningssystemet har ställts inför utmaningen att integrera ett stort antal nyanlända elever inom en relativt kort tidsperiod. Varje elev ska erhålla den undervisning och det stöd som krävs för att framgångsrikt genomföra sin skolgång. Att uppnå de grundläggande kunskapsmålen har dock visat sig vara mer utmanande för nyanlända elever, delvis på grund av språkliga hinder i både tal och skrift. I ämnet idrott och hälsa har nyanlända elever visat sig ha en del svårigheter med att prestera jämfört med svenska klasskamrater. Syftet med denna studie är att undersöka högstadie lärares uppfattningar kring undervisningen av nyanlända elever i ämnet idrott och hälsa. Vi har valt att tillämpa Leisure Constraint Theory i vår undersökning för att undersöka om de olika begränsningarna som påverkar nyanländas elevers deltagande i fritidsaktiviteter även kan relateras till undervisningen i idrott och hälsa. Teorin belyser olika aspekter som rädsla, bristande språkkunskap och strukturella hinder som kan påverka nyanlända elevers deltagande. Genom en semistrukturerad intervjuguide har vi genomfört intervjuer med flera aktiva idrottslärare som undervisar nyanlända elever på högstadiet för att samla in deras erfarenheter. Resultatet från studien indikerar att undervisningen av nyanlända elever präglas av flera svårigheter, där språkliga utmaningar är särskilt framträdande. Att skapa en trygg inlärningsmiljö i kombination med kunskap om kulturella skillnader och nyanlända elevers förkunskaper visade sig främja goda inlärningsmöjligheter.Item Nyanlända elever & idrott och hälsa. En forskningsöversikt av elevers upplevelser och lärares uppfattningar.(2023) Armel Yamuremye, Isaac; Al-Abas, Yasser; Wrele, AndreasUnder den rådande världssituationen har det varit en alltmer ökad flyktingström till Sverige. Därför har det varit en betydligt hög grad av att kunna inkludera de nyanlända elever som har börjat på skolor runt om i Sverige. Nyanlända elever har svårare att ta plats i idrottsundervisningen och presterar sämre jämfört med elever som har svensk bakgrund. Denna forskningsöversikt kommer att behandla frågan om hur nyanlända elever uppfattar sin egen idrottsundervisning samt vad lärarens erfarenheter är av att undervisa nyanlända elever. Syftet med forskningsöversikten är att undersöka hur upplevelser, erfarenheter och dess tillhörande möjligheter/utmaningar är för nyanlända elever och deras lärare i ämnet idrott och hälsa. Totalt använde vi tio artiklar som vi systematiskt granskade som var relevanta för vår forskningsöversikt. Studien visar att det finns brister på utbildning för lärare att undervisa nyanlända elever. Språket var även en barriär i de tillfällen man var tvungen att kommunicera med varandra, tyckte många nyanlända elever. Jämfört med deras tidigare skolor i deras hemländer så visade det att de nyanlända eleverna kände att Sverige var ett land som gav fler långsiktiga fördelar när det gällde idrottsundervisningen.