Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Author "Andersson, Ludvig"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att undervisa i dans. En forskningsöversikt om undervisningsmetoder i dans(2023) Andersson, Ludvig; Wennerström, MelkerDans är ett kunskapsområde inom idrott och hälsa som finns med i kursplanen för ämnet. Trots detta finns det lärare som upplever sig sakna kunskap och förmåga att undervisa inom området. Ett bristande självförtroende hos lärare kan leda till att dans förekommer i mindre utsträckning i undervisningen, vilket i sin tur påverkar elevernas kunskaper i dans. Med kunskap om de olika undervisningsmetoderna och en vetskap om hur de kännetecknas kan lärares upplevda brist på kompetens möjligen avhjälpas. Denna forskningsöversikt syftar till att öka kunskapen om olika undervisningsmetoder i dans. Litteraturstudien följer arbetssättet för en systematisk forskningsöversikt. Detta resulterade i en analys av tio artiklar vetenskapliga artiklar publicerade på olika databaser. Resultatet visar att de undervisningsmetoder som förekommer i dans antingen är lärarcentrerade eller elevcentrerade. Den lärarcentrerade undervisningsmetoden kännetecknas av att lärare leder aktiviteten och ger eleverna möjlighet att reproducera och repetera de rörelser som förevisats. Rollen som instruktör ställer krav på lärares kunskap i dans och förmåga att se vilken nivå eleverna ligger på för att utforma undervisningen därefter. I det elevcentrerade undervisningsmetoden får eleverna möjlighet att utifrån en given uppgift använda sina egna erfarenheter, känslor och kreativitet till att skapa danser och rörelser. Metoden kräver en tillit till elevernas förmåga att söka lösningar på läruppgifter i dans på egen hand. Läraren stöttar eleverna i deras arbete med öppna frågor och feedback. En slutsats är att två undervisningsmetoder dominerar dansundervisningen i ämnet idrott och hälsa och beroende på syftet med undervisningen påverkas lärares val av undervisningsmetod och utförande.Item Bakom kulisserna i dansklassrummet(2024) Andersson, Ludvig; Wennerström, MelkerDansundervisning i idrott och hälsa bedrivs på olika sätt och i varierande utsträckning. Det är ett kunskapsområde som en del lärare upplever osäkerhet kring att undervisa i. Möjligen kan denna osäkerhet dämpas om lärarna har kunskap om vilka undervisningsmetoder andra lärare använder i dansundervisningen samt varför de använder dem. Syftet med studien är att undersöka högstadielärares didaktiska val av metoder vid undervisning av dans i ämnet idrott och hälsa samt vilka faktorer som påverkar dessa val. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med semistrukturerad form. Intervjuer med åtta högstadielärare transkriberades och analyserades baserat på en tematisk analys i relation till tidigare forskning och teoretiskt ramverk. Resultatet visar att lärares undervisningsmetoder i dans antingen är lärarcentrerade eller elevcentrerade. Digitala verktyg används som hjälpmedel i respektive undervisningsmetod. I den lärarcentrerade undervisningsmetoden berättar de medverkande lärarna hur de instruerar och demonstrerar specifika danser, undervisar om takt, lär dem räkna i takt till musiken samt bryter ner danssteg i mindre delar. I den elevcentrerade undervisningsmetoden får eleverna möjlighet att vara kreativa och skapa egna danser och rörelser utifrån en uppgift given av läraren. Lärarna tar en handledande roll och stöttar elevernas skapandeprocess. Resultatet visar att det finns ett flertal bakomliggande faktorer som påverkar lärarna vid val av undervisningsmetod, exempelvis målet med undervisningen. Slutsatser från studien är att dansundervisningen huvudsakligen innehåller antingen lärarcentrerade eller elevcentrerade undervisningsmetoder, kompletterade med digitala verktyg. Valet av undervisningsmetod påverkas av lärarens satta lärandemål, kompetens inom dansområdet samt gruppdynamik. Även vikten av variation och lärarens engagemang för att motivera eleverna framhålls.Item Betygskriterier i praktiken(2024-11) Andersson, Ludvig; Norberg, CharlottaTidigare forskning pekar på att bedömningen i idrott och hälsa i Sverige är bristfällig utifrån validitets- och reliabilitetaspekter. Det vill säga att lärare bedömer faktorer som enligt styrdokumenten inte ska bedömas och att olika lärare bedömer samma delar på väldigt olika sätt. 2011 kom en ny läroplan med syftet att minska dessa brister vid bedömning för att kunna uppnå en mer likvärdig utbildning i den svenska skolan. Denna forskningsöversikt syftade till att undersöka hur det ser ut idag genom att sammanställa tidigare studier inom ämnet. Metoden utgjordes av en systematisk forskningsöversikt. Studiens data inhämtades genom en systematisk databassökning som resulterade i 47 unika träffar, varav sex artiklar kvarstod efter att exklusions- och inklusionskriterier applicerats. Ytterligare två artiklar identifierades genom kedjesökning, totalt inkluderades perspektiv från åtta olika artiklar. Resultatet visade både från lärarnas och elevernas perspektiv att bedömningen inom ämnet idrott och hälsa har flera validitets- och reliabilitetsbrister. Resultatet visade även att lärare i olika grad har problem med att tolka och tillämpa styrdokumenten och med att kommunicera syften, lärandemål och betygskriterierna för eleverna. Eleverna upplever att de blir bedömda på en mängd olika faktorer som inte finns med i betygskriterierna. Det visade sig dock att lärare som är duktiga på att konkretisera styrdokumenten och kommunicera dem till eleverna, uppnår en bedömning som ligger närmare i linje med de faktiska styrdokumenten. Slutsatsen blev att bedömningspraktiken behöver förbättras för att säkerställa bedömningens kvalitet och ämnets legitimitet som ett kunskapsämne. Faktorer som särskiljer lärare som är duktiga på att konkretisera styrdokumenten bör utforskas ytterligare.