Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Author "Aouad, Amina"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Interkulturellt förhållningsätt i hem- och konsumentkunskap för språkutveckling och lärande(2023) Aouad, Amina; Berggren, HannaDet globaliserade samhället ställer krav på förändringar i undervisningen för att skapa en likvärdig skola. Flerspråkiga elever har kulturella bakgrunder och språkliga resurser som bör tas till vara på i skolan för att eleven ska ha möjligheten att utvecklas både språkligt och kunskapsmässigt. Denna forskningsöversikt visar på att enspråkighetsnormer, bristperspektiv och ett assimilationistiskt synsätt skapar hinder för flerspråkiga elever. Kunskapsbrister hos lärare och inrotade mönster i skolan bidrar till att dessa synsätt genomsyrar skolverksamheterna så väl som undervisningen. Genom att tillämpa ett interkulturellt förhållningsätt tas elevens språkliga resurser, bakgrunder och kultur tillvara på och detta gynnar elevens språkutveckling så väl som lärande. Hem-och konsumentkunskap är ett ämne nära vardagen och genom rätt pedagogiska redskap kan ämnet bidra till kunskapsutveckling samt en likvärdig utbildning för alla elever. Metoden i forskningsöversikten är en systematisk sammanställning och granskning av tidigare forskning. Resultatet visar på att ett interkulturellt förhållningsätt främjar språk och kunskapsutveckling. Lärares arbetssätt och attityder till flerspråkiga elever påverkar elevers förutsättningar i alla ämnen. Det krävs därför att skolpersonalen får genomgå kompetensutbildning och kunskapsutveckling för att implementera detta i undervisningen samt skolans verksamhet. Slutsatsen är att ett interkulturellt förhållningsätt i ämnet som hem-och konsumentkunskap kan bidra till högre prestationer när elevens bakgrund samt språk inkluderas.Item Interkulturellt förhållningsätt i hem- och konsumentkunskap. Möjligheter och utmaningar(2024) Aouad, Amina; Berggren, HannaGlobaliseringen av världen ställer krav på lärares undervisning och förhållningsätt för att säkerställa likabehandling, social rättvisa och inkludering för alla elever oavsett bakgrund. I denna studie har kvalitativa semistrukturerade intervjuer använts för att belysa åtta hem- och konsumentkunskapslärares interkulturella arbetssätt, deras förhållningsätt samt vilka möjligheter och utmaningar de stöter på. Data analyserades sedan via en tematisk analys för att identifiera värdefulla mönster och teman. Resultatet visade på att flera lärare hade en positiv inställning till ett interkulturellt förhållningsätt och en vilja att integrera det i sin undervisning. Resultatet visade dock på stora skillnader i arbetssätt och uppfattningar kring interkulturalitet i ämnet hem- och konsumentkunskap. En del av lärarna upplevde att det var strukturella begräsningar och brist på kompetens som bidrog till att det var svårt att implementera förhållningsättet i undervisningen medan andra såg arbetssättet som en självklarhet. Trots begräsningar fanns det en vilja hos alla lärarna att utveckla kompetens inom detta och arbeta framåt för kulturell inkludering och likabehandling. Hem-och konsumentkunskap är ett verklighetsnära ämne för eleverna och kan genom rätt kunskaper hos lärare bidra till att alla elever känner sig representerade och kan relatera till innehållet i undervisningen. En slutsats som går att dra av resultatet är att ett integrerat interkulturellt arbetssätt ses som en förutsättning i hem- och konsumentkunskap för att bidra till elevers förståelse för omvärlden, kunskapsutveckling, engagemang och respekt för andra människor.