Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/34640
Browse
Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Author "Åkerström, Anne"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Gelman och Gallistels fem räkneprinciper – ett stöd för förskollärarens undervisning om antal ”Det är många kossor och en elefant”(2024-05-30) Olsson, Jessika; Åkerström, AnneDen här studien är gjord genom aktionsforskning som ansats med syfte att stärka förskollärarens undervisning med barns antalsuppfattning genom att ta stöd av Gelman och Gallistels fem räkneprinciper. Vi förskollärarstudenter har i vår tidigare yrkeserfarenhet inom förskolan reflekterat över hur barn ges möjlighet att förstå den numeriska betydelsen hos tal och såg det som ett aktuellt utvecklingsarbete. Tidigare forskning visar att förståelse för kardinaltal, de vill säga att det sist uppräknade talet är antal, är en viktigt grund för framtida matematiska utmaningar. Vi har i denna studie tagit stöd av ett variationsteoretiskt perspektiv för att få svar på de frågeställningar vi har: Hur kan förskollärare förstå barns förståelse för antalsuppfattning med stöd av Gelman och Gallistels fem principer? Hur kan förskollärare planera sin undervisning för att stötta varje barns antalsuppfattning genom variation? För att samla in datamaterial har vi använt oss av intervjuer, ljudinspelning, observationer, fältanteckningar och reflektionssamtal. Resultatet visar att förskollärare i sin undervisning behöver planera variation på lärandeobjektet för att möjliggöra för alla barn att erfara antal utifrån sina kunskaper och erfarenheter. Gelman och Gallistels fem räkneprinciper är ett stöd för förskolläraren som kan synliggöra kritiska aspekter barnen behöver utveckla för att förstå att tal har en numerisk innebörd. Därifrån kan förskolläraren vidareutveckla undervisningen för att stötta varje barn i sin förståelse för antal.