Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/34640
Browse
Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 204
- Results Per Page
- Sort Options
Item Skriftspråkliga innemiljöer i förskolan Intervjuer och observationer(13-12-20) Bjerlemo, PernillaSyfte Syftet med studien är att ta del av några förskollärares tankar om skriftspråk och skriftspråkliga miljöer på förskolan. Det som är av intresse i studien är, om pedagogerna visar engagemang och intresse för skriftspråket i förskolan, dvs. hur de tänker när de ställer i ordning lärandemiljön inne, så att denna ska stimulera barns skriftspråks lära. Tror förskollärarna att lärandemiljön inomhus har betydelse för barns skriftspråks lära? Jag önskar också ta reda på hur förskollärarna skulle vilja att miljön såg ut om de själv fick bestämma. Metod Metoden som användes i studien är kvalitativ. Strukturerade och halvstrukturerade intervju-ande samtal samt observationer har utgjort empiriska redskap. Intervjuerna och observation-erna var tre till antalet, dvs. sammanlagt sex empiriska tillfällen. Resultat Samtliga förskollärare uppfattar att skriftspråksstimulering ska förekomma i förskolan. Pedagogerna uttrycker att skriftspråket ska ingå i den vardagliga pedagogiken på förskolan. De uttrycker att de inte önskar att förskolan ska vara som skolan och med det menar förskollärarna att i förskolan ska barnen få erfarenhet av skriftspråket och i skolan lär de sig skriva och läsa. Observationerna på innemiljön visar på många olika sätt hur förskollärarna arbetar för att stimulera barns skriftspråksinlärning. Det är olika artefakter, bokstäver, dokumentationer av skilda slag, bland andra vad barnen har gjort på förskolan som finns i barnens höjd i den mån det enligt pedagogerna går. Pedagogiska konsekvenser För att förskollärarna i förskolan på bästa sätt ska kunna hjälpa barn med skriftspråket, be-höver de ha en förståelse för barns skriftspråkliga process, eftersom förskolläraren då med-vetet kan ge stöd, ledning och uppmuntran när barnet lär sig om den skriftspråkliga omvärlden (Dahlgren, Gustavsson, Mellgren & Olsson, 1999, sid 116).Item Lärande i tamburen. En kvalitativ fallstudie om tamburen som pedagogisk atmosfär(2011) Eliasson, Elisabet; Piltorp, SandraItem Inskolning ur ett föräldraperspektiv - En fallstudie om föräldrars tankar och erfarenheter kring inskolning på en förskola i Västsverige(2011) Königsson, Malin; Ittner, HelenaItem Barns läs- och skrivstimulering i förskolan - En kvalitativ studie om barns skriftspråksstimulering i de gyllene åren(2011) Bayat Bayatani, Parvaneh; Holmgren, PiaItem Social kompetens i förskolan. Kvalitativa intervjuer med förskollärare om förskolans sociala uppdrag(2011) Johansson, CharlottaItem Föräldrars delaktighet i förskolan. En kvalitativ intervjustudie med pedagoger där föräldrar med annat modersmål än svenska är i fokus, utifrån delaktighet i förskolan(2011) Stefanovic, Katarina; Wikström, JennyItem Spegling av barns identitet. Pedagogers syn på hur de i samspel påverkar barns identitetsskapande(2011) Sohlman, GabrielleItem Barns kunskaper om skräp. Deras medvetenhet om hållbar utveckling i närmiljön(2011) Nielsen, Christina; Persson, MargaretaItem "Pepparkakan åkte båt!" En kvalitativ studie gällande barns strategier för att inkluderas i lek(2011) Bjurkvist, Carina; Karlsson, AnnikaItem Var det gott? En studie om barns delaktighet under måltiden(2011) Lundén, UlrikaItem Lärande för hållbar utveckling i förskolan - En kvalitativ studie om didaktiskt arbete med lärande för hållbar utveckling(2011) Atalarr, Djamileh; Nilsson, GunillaItem "Du har inte frågat om du får vara med." En videostudie om förskolebarns interaktion och kommunikation vid uppstart och ingång av lek(2011) Collin, Charlotta; Reynolds, SarahItem Den verbala makten. Förskolan som arena för barns maktutövande(2011) Lindblom, Sara; Ranttila, CarolinaItem Att möta nyanlända barn i förskolan - en intervjustudie(2013) Jönsson, Jill; Haverinen, PirjoItem Pedagogers utsagor om förhållningssätt gentemot barn i stressade situationer - i förskolans dagliga verksamhet(2013) Perry, Ana; Persson, ÅseItem Ålderns betydelse för barns möjligheter till makt i förskolans vardag(2013) Ekberg, Eva-Lotta; Falk, Linda