Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Subject "ämnesdidaktik"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Kostundervisning i skolämnet hem- och konsumentkunskap – Lärares didaktiska val och tankar kring teori och praktik.(2021) Runmark, SarahKostundervisning betraktas som ett kärntema inom hem- och konsumentkunskap. Läraren behöver kontinuerligt göra ställningstaganden i sin undervisning vad gäller innehåll, arbetsmetoder och elevinflytande. Forskning har dock visat att relationen mellan teori och praktik är för separerat från varandra i kostundervisningen i hem- och konsumentkunskap. Syftet med studien var att undersöka några lärares didaktiska ställningstaganden och tankar kring relationen mellan teori och praktik gällande kostundervisning, samt framtida undervisning om kost i hem- och konsumentkunskap. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare inom hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Resultatet visar att informanternas ställningstaganden vid kostundervisning i hem- och konsumentkunskap är att utgå ifrån ett brett perspektiv, där såväl undervisningsinnehåll som arbetsmetoder varieras i olika omfattning. Näringslära anses som en viktig del i kostundervisningen och det finns utrymme för elevinflytande även om det sker i varierande grad. Det finns olika synpunkter kring om det alltid måste finnas en relation mellan teori och praktik i undervisningen. Att kunna fortsätta inkludera näringslära ses som en möjlighet i genomförandet av kostundervisningen enligt Lgr22, medan brist på tid är ett hinder för att utveckla undervisningen. Trots att den nya kursplanen har förändrats och innehåller färre kunskapskrav har informanterna en positiv syn på Lgr22 i genomförandet av kostundervisningen.Item Krydda vardagen med kunskap!(2025) Bartula, EmiliaTillgång till rätt läromedel är en essentiell resurs för att kunna genomföra en god och likvärdig undervisning. Sverige har inte i dagsläget någon granskning av de läromedel som finns på marknaden, och ingen reglering över vem som får ge ut läromedel finns. Forskning har visat att de länder med högst studieresultat ser användningen av läroböcker som ett sannolikt skäl till de jämna resultaten. Samtidigt förlorar lärare i Sverige makten över vilka läromedel som köps in och budgeten för inköp minskar. I denna kvalitativa innehållsanalys har två läroböcker för undervisning i hem- och konsumentkunskap årskurs 7–9 granskats utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv för att skapa en förståelse för hur dessa böcker går att implementera i undervisningen. Resultatet visar att båda böckerna går att implementera i en ämnesdidaktisk undervisning trots att en explicit förklaring för hur de ska användas inte återfinns. Resultatet diskuteras i förhållande till en praktisk undervisning utifrån ämnesrelevanta teorier.