Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Subject "ämnesspråk"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hem- och konsumentkunskapsundervisning i ett flerspråkigt klassrum. En forskningsöversikt med utgångspunkt i andraspråksperspektiv(2023) Banner, Lovisa; Tahvanainen, AnnaGes andraspråkselever en likvärdig utbildning i hem- och konsumentkunskapssalarna? Då vi har en stor andel flerspråkiga elever i grundskolan så kommer HKK-läraren möta många av dem. Vilka strategier och faktorer används i mötet med dessa elever för att skapa en bättre lärandemiljö? Med denna studie ville vi bidra med att lärare får ökad kunskap kring språkets betydelse och hur den enskilda läraren kan främja de flerspråkiga elevernas kunskap- och språkutveckling. Den här forskningsöversikten innehåller vetenskapliga artiklar och doktorsavhandlingar som granskats och sammanställts och utgör resultatet. Resultatet visar att lärare aktivt behöver arbeta med flerspråkiga elevers språkutveckling samt de didaktiska val läraren kan göra för att främja detta. Slutsatsen gynnades ut i att samtliga lärare behöver få en ökad kunskap och en medvetenhet gällande språkets betydelse för kunskapsutvecklingen.Item Språkets betydelse för kunskapsutvecklingen. En forskningsöversikt om utmaningar och möjligheter i ämnet hem- och konsumentkunskap.(2022) Olsson, Linnéa; Rindforth, LindaSkolorna i Sverige präglas av en heterogen grupp med flerspråkiga elever. Nästan tjugo procent av grundskoleleverna har ett annat modersmål än svenska. Språket är nyckeln till lärande och forskning visar att det kan uppstå svårigheter och utmaningar för flerspråkiga elever gällande skol- och ämnesspråket i undervisningen. För att skolan ska nå en likvärdig utbildning behöver skola samt lärare aktivt arbeta för en individanpassad undervisning utifrån elevernas tidigare bakgrund, erfarenheter, språk och kunskaper. Ämnet hem- och konsumentkunskap innefattar ett komplext skolspråk med flera ämnesspecifika termer och begrepp. Denna studie bidrar till en ökad kunskap om språkets betydelse för lärande och hur lärare kan främja de flerspråkiga elevernas språk- och kunskapsutveckling. Studiens vetenskapliga artiklar och avhandlingarna har kritiskt granskats och utgör resultatet i denna forskningsöversikt. Resultatet belyser de språkliga svårigheter och utmaningar som de flerspråkiga eleverna möter i skolundervisningen. Däremot finns det undervisningsmetoder och strategier lärare kan tillämpa för att främja och stimulera flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Slutsatsen är att samtliga lärare behöver få en ökad kunskap och en medvetenhet gällande språkets betydelse för kunskapsutvecklingen.Item Språkets betydelse i hem- och konsumentkunskap. Lärares kunskaper och strategier för att främja flerspråkiga elevers kunskapsutveckling(2023) Olsson, LinnéaSpråket är det mest betydelsefulla verktyget för att skolans elever ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper i undervisningen. Skolundervisningen ska anpassas utifrån varje elevs behov och förutsättningar samt främja elevernas lärande och kunskapsutveckling. Språket eleverna möter i skolundervisningen skiljer sig däremot från det språk som de möter i vardagen. Syftet med studien var att identifiera vilka kunskaper hem- och konsumentkunskapslärare har gällande de tre centrala begreppen flerspråkighet, ämnesspråk och translanguaging som beskriver kunskapsutveckling i ämnesundervisningen samt hur lärarna främjar de flerspråkiga elevernas lärandeprocesser i klassrummet. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslärare i årskurs 6–9. Resultatet visar att informanterna hade liknande kunskaper gällande begreppen flerspråkighet och ämnesspråk medan det tredje och sista begreppet translanguaging hade de inga kunskaper om alls. Informanterna förmedlar även i intervjuerna att det finns språkliga svårigheter för flerspråkiga elever i ämnesundervisningen och att de tillämpar olika strategier för att främja elevernas kunskapsutveckling. En av de strategier som informanterna använder i sin undervisning var begreppet translanguaging som de inte hade någon kunskap eller tidigare hade hört talas om.