Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Subject "ADHD"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa.(2023) Lidén, MarcusAtt undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa hör till lärarens vardag. Enligt läroplanen och skollagen är det lärarnas uppdrag att anpassa undervisningen utifrån elevernas behov. Detta tillsammans med uppfattningen att lärare vill öka sin kunskap om att undervisa dessa elever har bidragit till att detta examensarbete genomförts. Syftet med studien var att undersöka lärares val av extra anpassningar i undervisningen av elever med ADHD i ämnet idrott och hälsa samt lärarnas upplevda trygghet i undervisningen med dessa elever. Genom en kvalitativ analys av de sex intervjuer som genomfördes framkommer det att lärarna vill ha en tydlig struktur för uppstart och avslutning av sina lektioner. Denna allmänna anpassning balanseras tillsammans genom individuella anpassningar utifrån elevens behov. Lärarna upplever att det är det individuella samtalet med respektive elev som bidrar till framgångsrika anpassningar. Det lärarna främst efterfrågar för att öka sin trygghet i undervisningen i ämnet Idrott och hälsa med elever som har diagnosen ADHD var mer utbildning om diagnoser, mer tid till att diskutera elevernas behov med sina kollegor samt handfasta tips på vilka anpassningar som kan genomföras inom ämnet.Item Inkluderingens integrering. En forskningsöversikt av lärares och lärarstudenters uppfattningar om undervisning för elever med NPF-diagnoser(2021) Lonka, JessicaAllt fler elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som ADHD och AST, inkluderas i den ordinarie undervisningen i ämnet Idrott och hälsa. Lärares och lärarstudenters uppfattningar, inställningar och intentioner ses som viktiga faktorer i en inkluderande tillgänglig lärmiljö. Forskningsöversiktens syfte var att undersöka lärares och lärarstudenters uppfattningar på inkludering och möjligheter att skapa en tillgänglig lärmiljö inom undervisning i Idrott och Hälsa för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med fokus på ADHD och AST. Metoden är en forskningsöversikt som baseras på en analys av redan befintlig forskning. Resultatet visar att lärares och lärarstudenters uppfattningar gällande inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bottnar i de svårigheter och utmaningar som lärare och lärarstudenter menar att elever med NPF-diagnoser har på grund av sina respektive diagnoser. Den mängd kunskap och erfarenheter som lärare och lärarstudenter har påverkar deras uppfattningar. Forskningsöversikten visar att det finns ett stort behov av mer kunskap om NPF-diagnoser, men framför allt ett behov av erfarenhet av undervisning med elever med NPF-diagnoser. Detta för att klara av en inkludering av eleven och inte bara en integrering som utgår från ett medicinskt synsätt på elevens funktionsnedsättning. Ju mer kunskap och erfarenheter, desto mer positiva uppfattningar, inställningar och intentioner att inkludera elever med NPF-diagnoser i undervisningen i Idrott och hälsa har lärare och lärarstudenter. Översikten bör betraktas som ett underlag för vidare diskussion bland lärare och lärarstudenter kring uppfattningar om en inkluderande undervisning för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ytterligare forskning behövs i en svensk kontext samt utifrån ett elevperspektiv.Item Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.(2022) Lidén, Marcus; Rosing, RositaSamtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk Skollag ska elever som är i behov av stöd erbjudas anpassningar. Eftersom lärare saknar kunskap och resurser är begränsade, får eleverna inte det stöd som de har rätt till. Syftet med denna forskningsöversikt är att öka kunskapen om undervisning av elever med ADHD och/eller autism inom skolämnet Idrott och hälsa. Ett systematiskt urval av artiklar genomfördes utifrån nyckelord kopplade till forskningsöversiktens syfte och frågeställningar. Studierna visade att det fanns brist på stöd från annan personal utöver läraren i Idrott och hälsa och att det efterfrågades mer anpassat material till undervisning med elever som har ADHD och/eller autism. Lärare i Idrott och hälsa upplever även att de saknade utbildning och erfarenhet av att undervisa dessa elever. I Idrott och hälsa undervisning problematiseras tävlingsmoment då elever med ADHD och/eller autism bland annat har sociala svårigheter. Det framkommer däremot att ett arbete med det sociala samspelet mellan elever bidrar till att dessa elever utvecklar sin sociala kompetens. Arbetar läraren också med att skapa goda relationer med dessa elever och elevernas vårdnadshavare ökar det förståelsen för hur lektioner kan anpassas utifrån individernas behov. Det finns ett stort behov av svensk forskning som granskar lärares förutsättningar till att undervisa elever med ADHD och/eller autism, samt hur lärare i svensk skola idag arbetar med dessa elever.Item ”Många bollar i luften”. En kvalitativ undersökning om ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelser av ämnet Idrott och hälsa(2023) Lonka, JessicaMellan sju och nio procent av eleverna i den svenska skolan har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), ADHD och Autismspektrumtillstånd beskrivs som vanligast. Skolan fungerar sällan för elever med NPF, ämnet Idrott och hälsa är inget undantag. Undervisningen ställer stora krav på elever med NPF då ämnet präglas av prestation och socialt samspel. En tillgänglig och positiv lärmiljö beskrivs som viktigt för dessa elevers möjlighet att delta och lyckas där lärares förhållningssätt och bemötande är betydande. Undersökningens syfte är att undersöka hur ungdomar med ADHD och AST upplever undervisningen i Idrott och hälsa på gymnasiet. Undersökningen genomfördes kvalitativt genom fyra intervjuer med ungdomar i gymnasieåldern. Intervjuerna analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys utifrån teorin om känsla av sammanhang (KASAM). Undersökningens resultat visar att ungdomar med diagnoserna ADHD och AST upplever undervisningen i Idrott och hälsa som utmanande och krävande, ofta utan förutsägbarhet, syfte, struktur och sammanhang. Upplevelse av KASAM framträder som låg och påverkas av elevers känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Resultatet visar också att elevers upplevelser dessutom påverkas av lärares bemötande och förhållningssätt. Undersökningens slutsats är att undervisningen i Idrott och hälsa är särskilt utmanande för elever med ADHD och AST. De har ett stort behov av lärares stöd vars handlingar syftar till att skapa begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i en tillgänglig och positiv lärmiljö i Idrott och hälsa, där de ges möjligheter att delta och lyckas. Ytterligare forskning inom området behövs beträffande elever med respektive diagnos samt när och hur i undervisningens skapande av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet sker.