Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Subject "Artificiell intelligens"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Generativ AI i idrott och hälsa, en med- eller motspelare för lärare?(2024) Stålhandske, Hampus; Zandén, NoelAI har kommit att bli ett växande samhällsfenomen. I skolvärlden råder meningsskiljaktigheter kring AI i utbildningen. Skolverket (2023) anser att lärare behöver vara varsamma kring användningen av AI-verktyg och menar att det finns både risker och möjligheter med AI i skolan och för lärare, vilket även forskning visar. ChatGPT, som är en generativ AI, har bland annat potential att verka som en assistent till läraren och en handledare till elever. Forskning kring idrott och hälsa, samt generellt kring sport och AI är begränsad och relativt outforskat. Av de studier som har genomförts påvisas att generativ AI kan ha stor potential (Genç, 2023). Syftet med studien är att undersöka lärares attityder till generativ AI och att undersöka hur generativ AI kan tillämpas i undervisningen inom idrott och hälsa. Metoden som användes var av kvalitativ karaktär. Det genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex lärare i idrott och hälsa. Intervjuerna analyserades tematiskt för att identifiera mönster. Resultaten visade att lärare generellt har en positiv inställning till generativ AI. Lärare ser generativ AI som ett hjälpmedel som kan underlätta deras arbete, särskilt i deras administrativa arbete. Samtidigt finns det en oro för att generativ AI kan påverka elevernas lärande negativt samt risken för fusk. Slutsatsen är att generativ AI har potential att förbättra undervisningen i idrott och hälsa genom att till exempel effektivisera lärarnas arbete och stödja eleverna. Det krävs dock vidare utbildning och tydligare riktlinjer för att säkerställa att generativ AI används på ett sätt som gynnar både lärare och elever.