Examensarbeten ämneslärarstudenter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71408
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Subject "andraspråksinlärning"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.(2022) Kröönström, CharlieMed anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har föranlett ett förhöjt antal flerspråkiga elever i den svenska skolan. Eftersom nyanlända och flerspråkiga både behöver lära sig ett nytt språk och samtidigt lära på det nya språket kan de beskrivas stå inför en dubbel utmaning. För att underlätta denna utmaning krävs att lärare besitter kunskaper för att på ett adekvat sätt organisera och genomföra undervisningen efter nyanlända och flerspråkiga elevers behov. Tidigare forskning tyder dock på att flertalet lärare upplever sig sakna denna kunskap. Syftet med studien var att undersöka lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisning i idrott och hälsa. Totalt 10 deltagare, varav 4 lärare och 6 elever, rekryterades till studien via en kombination av subjektivt urval och bekvämlighetsurval. För att besvara studiens forskningsfrågor kom deltagarna att intervjuas med hjälp av semistrukturerade intervjuer vartefter data analyserades utifrån en tematisk analys. Resultatet visar att både lärare och elever upplever såväl utmaningar som möjligheter för att överbrygga språkliga utmaningar i undervisningen. Både lärare och elever upplever teoretiska och skriftliga uppgifter som särskilt utmanande. Såväl lärare som elever upplever samtidigt verbal kommunikation i kombination med kroppsspråk som en särskilt användbar möjlighet för att överbrygga språkliga utmaningar i undervisningen, framför allt för att underlätta förståelsen för eleverna i samband med praktiska moment.Item Att hamna sist i ledet - En forskningsöversikt om andraspråksinlärning i idrott och hälsa(2020) Kröönström, Charlie; Stjärnborg, Jonatan; Institutionen för kost- och idrottsvetenskapAndraspråkselever utgör idag en stor elevgrupp inom den svenska skolan. Det är därför troligt att både nuvarande och framtida lärare i ämnet idrott och hälsa kommer möta denna elevgrupp i undervisningen. Samtidigt är forskning kring andraspråksinlärning i ämnet idrott och hälsa i Sverige begränsad. Syftet var därför att med hjälp av en forskningsöversikt analysera och kritiskt granska forskning om andraspråksinlärning i ämnet idrott och hälsa med fokus på lärare och andraspråkselevers erfarenheter. Metoden för arbetet utgjordes av en systematisk forskningsöversikt där databassökningar genomfördes för att samla in vetenskaplig litteratur. Med utgångspunkt i exklusions- och inklusionskriterier utmynnade databassökningarna i tio artiklar som inkluderades i resultatet. Forskningsöversiktens resultat visade att undervisning av andraspråkselever i skolämnet idrott och hälsa medför språkliga barriärer i kommunikationen mellan lärare och elever. Lärare å ena sidan upplevde att språkliga barriärer försvårar arbetet med att undervisa andraspråkselever i ämnet vilket bidrog till känslor av frustration och otillräcklighet för att inte kunna tillgodose denna elevgrupp en adekvat utbildning. Eleverna å andra sidan upplevde att språkliga barriärer medförde att undervisningen blev svårbegriplig. Till följd av det vittnade eleverna om en rädsla för att bli exkluderade till följd av bristande språkkunskaper i målspråket. Mer forskning på området i Sverige är önskvärt. Företrädesvis kvalitativa studier där man undersöker lärare och elevers erfarenheter av andraspråksinlärning. Vidare vore det intressant med interventionsstudier där mer långtgående effekter av språk- och ämnesintegrerad undervisning undersöks.