Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/34640
Browse
Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Subject "Alternativt Kompletterande Kommunikation (AKK)"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förskollärares uppfattningar om Alternativt Kompletterande Kommunikation.(2022) Willén, Filippa; Klintenberg, LisaDenna studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att Alternativt Kompletterande Kommunikation (AKK) kan stödja yngre barns möjlighet till kommunikation. Frågeställningarna som ligger till grund för undersökningen är: Hur resonerar ett antal förskollärare kring AKK?, Hur beskriver de intervjuade förskollärare att AKK används i verksamheten? och Hur uppfattar de intervjuade förskollärare att AKK kan främja yngre barns kommunikation? Detta har undersökts genom intervjuer med fyra olika förskollärare, från fyra förskolor och två olika kommuner. Det är en kvalitativ studie som tillämpar en fenomenografisk analys. I resultatet framkom det att förskollärarna uppfattar AKK som något positivt men att det råder skilda uppfattningar kring hur det tillämpas i verksamheterna. Tecken som alternativt kompletterande kommunikation (TAKK) används mest frekvent medan bilder som stöd främst används som ett tydliggörande. Det synliggörs att AKK kan erbjuda barnen ett gemensamt språk. Vidare synliggör resultatet att förskolläraren har en betydande roll gällande implementering av AKK i verksamheten. Utmaningar kan ses som att alla i arbetslaget måste ha en vilja att lära och använda sig av AKK samt att det finns en viss osäkerhet om på vilket sätt det bör användas. Relaterat till förskollärarens roll visar resultatet också på tidsbrist och bristfällig kunskap.