Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/34640
Browse
Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Subject "Anknytning"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattning kring anknytning vid inskolning(2020) Marklund, Ida; Thuresson, Sara; Wahlgren, ViktoriaSyftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattning av begreppet anknytning, och att sedan urskilja variationer. Den teoretiska utgångspunkten är anknytningsteorin, som behandlar hur nära och känslomässiga relationer har betydelse för barnets utveckling. Fokuset i studien motiveras med att det i läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) fastställer att förskolan ska vara en trygg plats för alla barn som vistas där. Däremot framkommer det inte tydligt i läroplanen vad trygghet innebär. Forskning (Bowlby, 2007) visar att barn är i behov av trygga anknytningspersoner för sin psykiska hälsa samt att våga utforska sin omgivning. Trots det nämns inte begreppet anknytning överhuvudtaget i läroplanen för förskolan. Vi ville därför undersöka och synliggöra hur förskollärare som är verksamma i förskolan uppfattar begreppet. Detta är en kvantitativ studie som bygger på en enkätundersökning som besvarades av 9 förskollärare, däremot är en del av enkätfrågorna utformade ur ett kvalitativt synsätt. Resultatet visar att det finns en viss otydlighet av begreppet anknytning, och förskollärarnas tolkningar av begreppet varierar. “Trygghet” är dock en aspekt som återkommer av samtliga respondenter. Förskollärarna nämner även att anknytningen är viktig för att barn ska våga utforska sin omgivning, samt att kontinuitet och rutiner underlättar för att skapa trygga relationer. Studien bidrar till kunskap om att begreppet anknytning borde lyftas i läroplanen för förskolan, att de flesta respondenterna kopplar samman anknytning med omsorg, samt att respondenternas uppfattningar kring begreppet anknytning varierade, trots att det fanns både likheter och skillnader i svaren.Item Sekundära omsorgsrelationer i den pedagogiska praktiken. En empirisk studie.(2020) Hagberg, Cindy; Meyer, Emilie; Göbel, LinneaSyftet med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt till barns anknytning vid inskolning, samt vilka strategier pedagogerna beskriver att de använder för att skapa förutsättningar till en trygg inskolning i förskolan. Genomgående i undersökningen har vi utgått ifrån anknytningsteorin. Studien genomfördes med hjälp av en webbenkät som besvarades av 38 pedagoger. I enkäten fanns både kvantitativa och kvalitativa frågor, vilket gav respondenterna möjlighet att ge specifika samt öppna och reflekterande svar. Resultatet har därefter analyserats utefter våra två frågeställningar. Vad är pedagogernas uppfattningar vad gäller anknytning? och Vilka strategier använder pedagoger för att erbjuda barnen en trygg bas utifrån omsorg, utveckling och lärande vid inskolning? Av resultatet framkom det att anknytningen är en central del vid inskolningen för att barn ska känna sig trygga med de pedagoger som finns i verksamheten. Ett dilemma som yttrade sig i resultat var bristen på vidareutbildning och att respondenterna önskade att detta ska tas upp mer på universitet samt som kompetensutveckling i verksamheterna och även i läroplanen för förskolan. Slutligen visade det sig att 97 procent av pedagogerna var nöjda med sin inskolningsstrategi. Det visar på att val av inskolningsstrategi, inskolningsperioden, pedagogers utbildningsnivå samt hur många pedagoger som arbetar i verksamheten inte har någon större inverkan på anknytningen till barn vid inskolning. Det hela handlar om den kvalitet som förskolan upprätthåller samt pedagogernas förmåga till att reflektera över varje enskilt barn men också barngruppen som helhet. Studien bidrar till diskussionen kring fortbildning och vikten av kompetensutveckling som ska erbjudas till pedagoger för att de ska utvecklas i sin profession.